Η γυναίκα που κατέκτησε το πορνό: Πώς η Jacky St. James έγινε η μεγαλύτερη σκηνοθέτιδα των ημερών μας
Τα γυρίσματα και η δουλειά πίσω από τις κάμερες ενός κολοσσού της παγκόσμιας βιομηχανίας παραγωγής ταινιών για ενηλίκους. Τι λέει για το 50 Shades of Grey και γιατί θεωρεί σέξι τον Γιάνη Βαρουφάκη. NSFW (Pics+Vids)
- 02 Μαρτίου 2015 10:40
Ποιος είπε ότι η πορνοβιομηχανία είναι ανδρική υπόθεση; Ποιος είπε πως οι γυναίκες δεν μπορούν να λάβουν θέσεις πίσω από τις κάμερες και να οπτικοποιήσουν το δικό τους σενάριο κυριαρχώντας στον χώρο των ταινιών που απευθύνονται στο ενήλικο κοινό;
Η Jacky St. James γκρεμίζει τα στερεότυπα. Και με τη δουλειά της αλλά και με τον τρόπο που αντιμετωπίζει την απεικόνιση του σεξ στην ποπ κουλτούρα.
Για πολλά χρόνια εργαζόταν στο χώρο της διαφήμισης, μέχρι το 2011 όταν και αποφάσισε να αξιοποιήσει τη φαντασία της και το ταλέντο της στη γραφή.
Κάπου εκεί ξεκίνησε και η συνεργασία της με την εταιρεία New Sensations που αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες στον χώρο της βιομηχανίας του ερωτικού κινηματογράφου.
Τα τελευταία πέντε χρόνια η St. James έχει προταθεί για 22 βραβεία σκηνοθεσίας στα AVN Awards που αποτελούν τα αντίστοιχα Όσκαρ για τον χώρο του πορνό, και έχει κερδίσει τα 7.
Πλέον θεωρείται μία από τις μεγαλύτερες σκηνοθέτιδες στην βιομηχανία του σεξ και είναι γνωστή για τις φεμινιστικές της καταβολές. Δεν κρύβει άλλωστε πως μπήκε στη συγκεκριμένη δουλειά για να αλλάξει τις αντιλήψεις και τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται οι γυναίκες στο σεξ, δημιουργώντας δυναμικές πρωταγωνίστριες που αναλαμβάνουν ρόλους και εκφράζουν ανοιχτά την ερωτική τους επιθυμία χωρίς περιστροφές.
Η απάντηση της στο εμπορικό 50 Shades of Grey, ήταν το “σκληρό” The Submission of Emma Marx που διερευνά τα όρια του σαδομαζοχιστικού έρωτα και των παιχνιδιών εξουσίας επί ίσοις όροις ανάμεσα στα δύο φύλα.
Εμείς τη βρήκαμε, της μιλήσαμε και δέχθηκε να απαντήσει σε όλες μας τις ερωτήσεις. Ακόμα και σε εκείνη που θέσαμε για τον… Γιάνη Βαρουφάκη.
-Πώς και πότε αποφάσισες να ασχοληθείς με την πορνοβιομηχανία και να βρεθείς πίσω από τις κάμερες;
Μια μέρα ένας φίλος μου έστειλε ένα link της ταινίας The Wedding Day από την εταιρεία New Sensations και εντυπωσιάστηκα από την ποιότητα της παραγωγής. Έψαξα περισσότερα στοιχεία για την εταιρεία και ανακάλυψα ότι διοργάνωναν έναν διαγωνισμό σεναρίου για τη σειρά ταινιών The Romance Series (αισθησιακές ταινίες που έχουν ως πρωταγωνιστές ζευγάρια). Δεδομένου ότι το γράψιμο είναι το πάθος μου, θεώρησα εξ αρχής ότι θα ήταν μια μεγάλη πρόκληση για μένα να ασχοληθώ με τη συγγραφή σεναρίου για αισθησιακή ταινία και αποφάσισα να καταθέσω την πρόταση μου στον διαγωνισμό. Έκανα την έρευνα μου. Επικοινώνησα με τον Eddie Powell, σκηνοθέτη της New Sensations, ελπίζοντας ότι θα μπορούσε να μου παρέχει κάποιες συμβουλές. Μου είπε, “μην γράψεις πορνό, γράψε μια κανονική ιστορία που εμπεριέχει σεξ”. Από εκείνη τη μέρα, κάπως έτσι προσεγγίζω οτιδήποτε έχει να κάνει με την εν λόγω βιομηχανία. Μετά την επιτυχία του πρώτου μου σεναρίου Dear Abby (κέρδισε το βραβείο σεναρίου στα AVN Awards για το 2012) ξεκίνησα να δουλεύω υπογράφοντας αποκλειστικά με τη New Sensations και οι άνθρωποι της εταιρείας μου έδωσαν την ευκαιρία να λάβω θέση και πίσω από τις κάμερες ως σκηνοθέτης.
-Τι κάνει διαφορετική τη New Sensations σε σχέση με άλλες εταιρείες παραγωγής του χώρου;
Υπάρχει ποιοτική επιλογή όλων των ανθρώπων που εργάζονται. Από εκείνους που βιντεοσκοπούν μέχρι τους πρωταγωνιστές, αλλά ακόμα και η διανομή γίνεται με έναν πολύ προσεγμένο τρόπο. Ο ήχος, ο φωτισμός, η υποκριτική, τα σενάρια, είναι όλα πρώτης ποιότητας. Ποτέ δεν ολοκληρώνουμε τις ταινίες μας χωρίς πάθος και τη δέουσα αφοσίωση έτσι ώστε να είναι άρτιο το τελικό προϊόν. Θέλουμε να παίρνουμε το καλύτερο αποτέλεσμα.
-Η New Sensations έχει καταχωρηθεί στις συνειδήσεις του κοινού ως μία από τις ελάχιστες εταιρείες που απευθύνονται ευθέως στις γυναίκες.
Ξέρεις, δε μου αρέσει να διαχωρίζω την πορνογραφία ανάλογα με το φύλο. Με το να λέει κανείς “πορνό για γυναίκες”, υπονοεί ότι όλες οι γυναίκες έχουν τις ίδιες επιθυμίες, το ίδιο ερωτικό γούστο και τα ίδια σεξουαλικά ενδιαφέροντα, κάτι που δεν ισχύει. Η εταιρεία μας απευθύνεται στο κοινό που αρέσκεται να παρακολουθεί σεξουαλικές ταινίες με σενάριο, στις οποίες οι πρωταγωνιστές αντιμετωπίζουν πραγματικά προβλήματα της καθημερινής ζωής. Οι ήρωες μας πιστεύουν και ακολουθούν τους ρόλους τους. Έχουμε την τάση να προσλαμβάνουμε κοπέλες που μοιάζουν με “κορίτσια της διπλανής πόρτας” και δεν ακολουθούμε τα στερεότυπα του τί αναγνωρίζουν οι άνθρωποι σαν “πορνοστάρ”. Παρόλα αυτά απευθυνόμαστε και σε εκείνους που ψάχνουν για περιεχόμενο ερωτικών πράξεων χωρίς κανένα σενάριο. Σε κάθε περίπτωση απευθυνόμαστε στο κοινό εκείνο που αναζητά ταινίες καλής ποιότητας, όπως ανέφερα και πριν.
-Πιστεύεις πως η βιομηχανία πορνό δημιουργεί σεξουαλικά στερεότυπα;
Όχι. Εκτός αν μιλάμε για τους ανθρώπους που παρακολουθούν πορνό σε tube sites που είναι γεμάτα με στερεοτυπικές κατηγοριοποιήσεις εδώ και χρόνια, για παράδειγμα “μεγάλο στήθος” και πάει λέγοντας. Η πορνογραφία σήμερα έχει διαφοροποιηθεί. Υπάρχουν ερωτικές ταινίες για όλα τα γούστα. Δεν υπάρχουν “πρότυπα” και κοινώς αποδεκτές ερωτικές πράξεις. Οι κατηγορίες έχουν “ανοίξει” πάρα πολύ. Βλέπουμε ότι δημιουργούνται κατηγορίες, ή ταμπέλες αν θες, που αφορούν σε κάθε είδους σωματότυπο. Δεν μπορεί η διαφορετικότητα και η ποικιλία να ανάγεται πλέον σε στερεοτυπική απεικόνιση. Στην αγορά υπάρχει πορνό με σενάριο, χωρίς σενάριο, ερασιτεχνικό, ρετρό, τα πάντα.
Τη δεκαετία του ’90, οι πορνοστάρ που ήταν οι πλέον διάσημοι, έμοιαζαν με πιστά αντίγραφα ο ένας του άλλου. Έβλεπες ψεύτικες ξανθιές γυναίκες με τεράστια ψεύτικα στήθη. Σήμερα, αυτά τα στερεότυπα έχουν ισοπεδωθεί. Η εμφάνιση και το στυλ των πρωταγωνιστούν ποικίλλει πλέον και είναι δύσκολο να εντάξεις έναν πορνοστάρ σε μια πολύ συγκεκριμένη κατηγορία, σε έναν “τύπο”. Όποιος δεν το πιστεύει αυτό, μπορεί να αναζητήσει στο Google φωτογραφίες των σημερινών σταρ του χώρου, όπως των: Remy LaCroix, Carter Cruise, Romi Rain, Dana DeArmond, Adriana Chechik, Bonnie Rotten, Anikka Albrite. Είναι όλες διαφορετικές μεταξύ τους και είναι όλες αναγνωρίσιμες και επιτυχημένες σε αυτό που κάνουν.
-Πώς αντιμετωπίζετε τον νόμο “measure B” για την υποχρεωτική χρήση προφυλακτικού; Η εταιρεία είναι υπέρ ή κατά;
Είμαι υπέρ της άποψης ότι πρέπει να δίνεις στους πρωταγωνιστές σου την ευκαιρία να επιλέγουν εκείνοι αν θέλουν να χρησιμοποιήσουν προφυλακτικό ή όχι. Αυτό που πολλοί δεν μπορούν να αναγνωρίσουν, να καταλάβουν, είναι το πόσο ασφαλής είναι η δουλειά σε αυτό τον χώρο. Τα media εκμεταλλεύονται πολλές καταστάσεις που συμβαίνουν μέσα σε αυτή τη βιομηχανία και δίνουν τεράστιες διαστάσεις χρησιμοποιώντας τακτικές εκφοβισμού για να εξωθήσουν το κοινό σε μια συγκεκριμένη συμπεριφορά ή στάση, όπως εν προκειμένω, τη χρήση προφυλακτικών στα γυρίσματα. Οι περισσότεροι πρωταγωνιστές προτιμούν να μην χρησιμοποιούν γιατί προκαλούν μερικές φορές αλλεργικά συμπτώματα στις γυναίκες και δεν διευκολύνουν τις μεγάλες χρονικά ή μαραθώνιες σκηνές που οι ηθοποιοί μας γυρίζουν. Το ασφαλές σεξ στο πορνό δεν ταυτίζεται με το ασφαλές σεξ στην κανονική ζωή, όπως σε μια περίπτωση one-night stand μια βραδιά κατά την οποία γνωρίστηκαν δύο σε ένα μπαρ και δεν γνωρίζει ο ένας τον άλλο αλλά αποφάσισαν να συνευρεθούν ερωτικά. Οι περισσότεροι ενήλικοι δεν κάνουν τεστ για AIDS και πολλοί δεν χρησιμοποιούν προφυλάξεις παρόλα αυτά. Οι πρωταγωνιστές μας ελέγχονται κάθε δύο εβδομάδες. Τα τεστ είναι συνεχή και ο έλεγχος πολύ αυστηρός.
-Προσωπικά, τι είδους πορνό προτιμάς; Επιλέγεις κυρίως ταινίες με σενάριο; Από ποιες ταινίες εμπνέεσαι;
Η σεξουαλικότητα δεν μπορεί να εστιάσει ή να κατηγοριοποιηθεί σε καμία μόδα. Μιλώντας για κατηγορίες στο σεξ, αγνοεί κανείς το πόσο περίπλοκη και πολυδιάστατη είναι η σεξουαλικότητα μας. Προσωπικά, προτιμώ τις “ρετρό” σκηνές με σενάριο που καταλήγει σε ερωτική πράξη. Προτιμώ επίσης τα σεναριακά θέματα που εμπλέκουν σε σεξουαλική πράξη μεγαλύτερα με μικρότερα άτομα σε ηλικία (older/younger themes). Παρόλα αυτά, ακόμα και τα προσωπικά μου γούστα διαφοροποιούνται συνεχώς. Αυτό που με εξιτάρει σήμερα, δεν σημαίνει πως θα με εξιτάρει και αύριο.
-Στο παρελθόν, είχες ποτέ επαγγελματική ενασχόληση στον έξω κόσμο;
Το πορνό είναι ο πραγματικός κόσμος (γελάει). Ωστόσο, ναι, πριν μπω στην πορνοβιομηχανία, εργαζόμουν στον τομέα της διαφήμισης για δέκα χρόνια.
-Παρακολουθούσες πάντα πορνό;
-Φυσικά, έβλεπα πολύ πριν μπω σε αυτό τον κόσμο των “ενηλίκων” για να εργαστώ. Πριν υπογράψω με την New Sensations είχα συνδρομή σε τρία διαφορετικά πορνογραφικά site.
-Το να γίνεις σκηνοθέτης ήταν πάντα το όνειρο σου;
Το πορνό ήρθε απολύτως φυσικά στη ζωή μου. Το αντιμετώπιζα σαν χόμπι. Ανέλαβα την πρώτη μου σκηνοθετική δουλειά μετά από πολλαπλές συζητήσεις με τον προϊστάμενο μου, τον Scott Taylor με τον οποίο αναλύσαμε κάποιες ιδέες. Κατάλαβε από την πρώτη στιγμή ότι είχα πολλές σεξουαλικές ανησυχίες και πολλαπλές αναζητήσεις που ταίριαζαν με την βιομηχανία και έτσι αποφάσισε να με εμπιστευθεί πίσω από την κάμερα.
-Πώς “χτίζεις” την ερωτική δράση και την αλληλεπίδραση ανάμεσα στους πρωταγωνιστές σου που καλούνται να συνευρεθούν σε περιορισμένα χρονικά όρια;
Είμαι αρκετά καλή στο casting (επιλογή ηθοποιών). Προέρχομαι από τον χώρο του mainstream entertainment. Ξέρω λοιπόν πώς να βγάζω το συναίσθημα στους πρωταγωνιστές μου. Καταλαβαίνω ποιος είναι ικανός να κάνει αυτό που θέλω να πάρω μετά από μια μικρή ακρόαση. Βλέπω τις δυνατότητες στα πρόσωπα των πρωταγωνιστών μου και στην συμπεριφορά τους. Όταν ο σκηνοθέτης επενδύει πολλά στη δουλειά του εμπνέει και τους ανθρώπους με τους οποίους συνεργάζεται να επενδύουν και εκείνοι και να δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό για να πάρουμε το καλύτερο τελικό αποτέλεσμα.
-Η οικογένεια σου έχει αποδεχθεί την καριέρα σου;
Όχι, η οικογένεια δε με στηρίζει και αρνούνται να συζητήσουμε για τη δουλειά μου. Όταν κέρδισα το πρώτο μου AVN βραβείο (τα αντίστοιχα Όσκαρ για τις ταινίες πορνό), κάλεσα τη μητέρα μου στο τηλέφωνο. Αισθανόμουν υπερήφανη και ένοιωθα μεγάλη τιμή για αυτό που είχα καταφέρει. Μου απάντησε, “δεν θέλω να ακούω τίποτα σχετικό με πορνό”. Έτσι, δε μιλήσαμε για αυτό ποτέ ξανά. Δεν της μιλώ ποτέ για τη ζωή μου, ρωτάω μόνο για εκείνους.
-Τι προσπαθείς να αλλάξεις στο πορνό;
Το πώς αντιμετωπίζονται οι άνθρωποι. Προσπαθώ επίσης να διατηρήσω την ηθική μου. Ζω με έναν κώδικα υψηλής ηθικής και ευθύνης και έτσι φέρομαι και θέλω να μου φέρονται. Για μένα δεν είναι “πορνό”, είναι τέχνη. Και έχει μεγάλη σημασία το να κάνεις τέχνη. Δεν υπάρχει χρόνος ή χώρος για τεμπελιά ή χαλάρωμα. Αισθάνομαι πως είμαι πολύ κοντά στους πρωταγωνιστές μου και θέλω να τους εξασφαλίζω ένα θετικό και άνετο περιβάλλον εργασίας.
-Έχεις σκηνοθετήσει την ταινία “Submission of Emma Marx”. Κάποιοι είπαν πως ήταν το hardcore “50 Shades of Grey”. Πώς προέκυψε η ιδέα;
Διάβασα το “50 Shades of Grey” για τη δουλειά μου και το μίσησα. Ήταν μια φτωχή απεικόνιση του σαδομαζοχιστικού κόσμου και η γυναίκα πρωταγωνίστρια ήταν αδύναμη. Απεικονίζει δύο ανθρώπους που έχουν εμπλακεί σε μια σχέση εκμετάλλευσης. Δεν απεικονίζει σωστά το τί σημαίνει να είσαι υποτακτικός. Υποτακτικός δεν σημαίνει και αδύναμος. Οτιδήποτε σχετιζόταν με την Anastasia Steele έδειχναν μια αδυναμία και οτιδήποτε προβαλλόταν σχετικά με τον Christian Grey σχετιζόταν με μια καταχρηστική εξουσία.
Ήθελα λοιπόν να γράψω μια ιστορία που θα αποτύπωνε την ψυχολογική δυναμική του σαδομαζοχισμού και των παιχνιδιών εναλλαγής ρόλων και το έκανα με μια γυναίκα που έχει εξουσία, όχι με μια γυναίκα που θα τη λυπούνται όλοι.
-Βρίσκεις κάτι καλό στο “50 Shades of Grey”;
Έβαλε τα θέματα του σεξ και της σεξουαλικότητας στις καθημερινές μας συζητήσεις. Μόνο αυτό.
-Υπάρχουν “κόκκινες γραμμές” στις σαδομαζοχιστικές σκηνές που γυρνάει η New Sensations;
Πριν γυρίσεις κάθε σκηνή, είναι πολύ σημαντικό να θέτεις όρια. Ποια είναι τα όρια; Ποιες είναι οι γκρίζες ζώνες του κάθε ηθοποιού; Πριν ξεκινήσω να φιλμάρω μιλάω και με τους δύο πρωταγωνιστές μου και τα συζητάμε αναλυτικά όλα αυτά.
Σε μια BDSM σχέση πρέπει να υπάρχει ανοιχτός και συνεχής διάλογος και σίγουρα, εμπιστοσύνη.
-Σαν σκηνοθέτης, κατευθύνεις τους ηθοποιούς σου στις ερωτικές σκηνές;
Ελάχιστα. Αφήνω τους πρωταγωνιστές να συμπεριφέρονται σχεδόν αυθόρμητα. Τους λέω τι έχω φανταστεί και τι έχω σκεφτεί για τη σκηνή πριν αρχίσουμε και στη συνέχεια τους αφήνω σχεδόν ελεύθερους να αυτοσχεδιάσουν και να διερευνήσουν τις αισθήσεις τους.
-Και μία τελευταία ερώτηση, σχετική με τη χώρα μας και την επικαιρότητα. Γνωρίζεις τον υπουργό Οικονομικών της Ελλάδας, τον Γιάνη Βαρουφάκη; Πολλές γυναίκες εδώ αλλά και στην Ευρώπη γενικότερα, τον θεωρούν ιδιαιτέρως ελκυστικό άντρα. Θεωρείς πως ανταποκρίνεται στον δικό σου ερωτικό ιδεότυπο;
Για μένα η εξωτερική εμφάνιση σχετίζεται ελάχιστα με αυτό που ονομάζεται “sex appeal”. Το ελκυστικό για εμένα σχετίζεται με την ευφυΐα και την αυτοπεποίθηση και στην περίπτωση του κ. Βαρουφάκη, μπορώ να πω πως έχει και τα δύο. Άρα ναι, για μένα, είναι απολύτως σέξι!