Κονιόρδου: ‘Εκφράζω απόλυτα την κυβερνητική πολιτική’

Κονιόρδου: ‘Εκφράζω απόλυτα την κυβερνητική πολιτική’
Andrea Bonetti

Από την ανάληψη του πόστου της μέχρι το Ελληνικό και από τους συμβασιούχους μέχρι το ηλεκτρονικό εισιτήριο, η υπουργός Πολιτισμού δεν δίστασε να τοποθετηθεί χωρίς να κρυφτεί για οτιδήποτε αφορά τόσο την ίδια όσο και το αντικείμενο της αρμοδιότητάς της

Συνέντευξη στις Ναταλί Χατζηαντωνίου, Ιωάννα Κλεφτόγιαννη

Κάποτε ήταν στο προαύλιο του υπουργείου Πολιτισμού, με μία ντουντούκα, διαμαρτυρόμενη μαζί με συναδέλφους της για τις θεατρικές επιχορηγήσεις. Τώρα τη συναντάμε πέντε ορόφους ψηλότερα. Με στόχο μία συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης βρίσκουμε τη Λυδία Κονιόρδου στο υπουργικό της γραφείο. Είναι ηλιόλουστο. Μέχρι να ολοκληρωθεί όμως η κουβέντα και να τεθούν όσα ερωτήματα έχουν συγκεντρωθεί στον σχεδόν ενάμιση χρόνο της παρουσίας της στο τιμόνι του ΥΠΠΟΑ, έχει σκοτεινιάσει. Κι ο επίλογος γίνεται με χαλαρότερους όρους: η καλή της συνεργασία με την Κίνα σε θέματα πολιτισμού, την προέτρεψε να μάθει τη γλώσσα.

Απόδειξη το παιδικό τραγουδάκι που μας λέει σε άψογα κινεζικά. ‘Άλλωστε η Λυδία Κονιόρδου δεν θα μπορούσε να αποποιηθεί την πολύ πιο μακρόχρονη ιδιότητα της σκηνικής άνεσης και της σπουδαίας ηθοποιού. Και μία αναγκαία υποσημείωση: όσα συζητήθηκαν ήταν τόσα πολλά που χρειάστηκαν “κωδικοποίηση”. Και ιδού:

Ο ΝΕΟΣ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Θέλω να κάνω κάτι σαφές. Με την ανάληψη των καθηκόντων μου θέλησα να διατηρηθεί η συνέχεια στο Υπουργείο. Άμεσα ζήτησα από τους κ.κ. Στρατή και Δ. Παπαδημητρίου να παραμείνουν στις θέσεις τους. Οι ίδιοι θέλησαν να αποχωρήσουν. Το εκτίμησα.

Η συνεργασία με τον Κ. Στρατή συνεχίστηκε με τη συμμετοχή του ως μέλος του ΔΣ του ΤΑΠΑ και αργότερα με την τοποθέτησή του στο ΔΣ του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Δεν είναι πρακτική μου να καρατομώ κανέναν. Στο προηγούμενο ΔΣ του ΤΑΠΑ δόθηκε μεγάλο χρονικό περιθώριο πριν να κριθεί αναγκαία η απομάκρυνση της προέδρου και το τονίζω όχι των μελών του ΔΣ. Τώρα και με αφορμή την ανάληψη των καθηκόντων του νέου υφυπουργού, ο κύριος Στρατής έρχεται στην κατάλληλη στιγμή για να προσφέρει με την εμπειρία και τις ικανότητες του.

 

ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΩΔΙΚΟΙ

Εκτός από τις επιχορηγήσεις που θα συνεχιστούν φυσικά εφόσον εξασφαλίσαμε κωδικό για το θέατρο, χαίρομαι ιδιαίτερα που φέτος θα εξασφαλίσουμε κωδικό και για τον χορό.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

Κάθε διοίκηση έχει το δικαίωμα να ορίζει το διάστημα που θα απασχολεί τους εργαζόμενους με τις συμβάσεις που κάνει. Ως προς τις καταγγελίες για μη καταβολή του επιδόματος ανθυγιεινής εργασίας, θεωρώ ότι είναι ένα επίδομα που δεν αφορά το Εθνικό Θέατρο. Παρόλα αυτά εμείς είμαστε θετικοί στο να δοθούν ενδεχομένως οι ιδιαίτερες αυτές παροχές, ως  επιπλέον οικονομική ενίσχυση. Όμως αυτό πρέπει πρώτα να περάσει  από το Γενικό Λογιστήριο.

Οι καταγγελίες δεν αφορούν ανασφάλιστη εργασία. Το αντίθετο. Η σημερινή διοίκηση, ασφαλίζει τους εργαζομένους. Αλλά εκ των πραγμάτων δεν μπορεί πάντα να δηλώσει ακριβώς ποια πρόσωπα θα έρθουν για μία εργασία όπως π.χ.,μια μεταφορά. Οι καταγγελίες είναι λοιπόν μόνον για αδήλωτους εργαζομένους και η υπόθεση έχει πάει στο δικαστήριο και εκκρεμοδικεί.

Οικονομικά το Εθνικό πηγαίνει καλά. Σε κάποιες περιπτώσεις σημειώνει αύξηση των εισιτήριων και οι παραστάσεις είναι περισσότερες απ’ότι ήταν πέρυσι. Απλώς κάποιες παραστάσεις μπορεί να πάνε καλύτερα και κάποιες άλλες χειρότερα. Τα τελευταία χρόνια σε όλα τα θέατρα έχουν πέσει οι εισπράξεις. Και ειδικά για το Εθνικό αυτό είναι ίσως το τίμημα της κοινωνικής του πολιτικής.

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ

Ο προκάτοχός σας εξέταζε το ενδεχόμενο οι καλλιτεχνικοί διευθυντές να επιλέγονται από επιτροπή.

Ενδεχομένως αυτό να είναι χρήσιμο για κάποιους υπουργούς που έχουν άλλη ειδικότητα ή δεν έχουν τόση επαφή με τον χώρο όση εγώ που κινούμαι εντός αυτού 40 χρόνια και γνωρίζω πρόσωπα και πράγματα. Και εμένα τουλάχιστον μου αρκούν κάποιες συμβουλές αν πρόκειται για πιο εξειδικευμένα πράγματα.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ

Είμαι πολύ ικανοποιημένη. Τα μέλη του ΚΑΣ που βρέθηκαν σε μία πολύ δύσκολη θέση με όλη την κοινωνία να περιμένει τι θα αποφασίσουν, κράτησαν αξιοθαύμαστα την ψυχραιμία τους, την επιστημονική τους αξιοπρέπεια αλλά και την επίγνωση ότι εδώ πρόκειται για μία πολύ μεγάλη επένδυση και, χωρίς να διακινδυνεύσουν τα αρχαία, βρήκαν τη χρυσή λύση

ΑΕΠΙ

Είμαστε στη διαδικασία να πάρουμε νομοθετικές πρωτοβουλίες για να  μπορέσουμε να διευκολύνουμε την επόμενη μέρα. Δεν είναι απλό, όμως, να περάσει κάποιος ένα νόμο από τη μια μέρα στην άλλη. Πρέπει να συνυπολογιστούν πολλές παράμετροι ώστε να γίνει σωστά η κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή. Ωστόσο ξέρουμε πολύ καλά την παθογένεια και είμαστε ευτυχείς για την συνεργασία με την Επίτροπο και την ομάδα της. Κάνουν εξαιρετική δουλειά και θέλουμε να πιστεύουμε ότι προχωράμε σ ένα δρόμο που θα εγγυάται την οριστική λύση. Δεν είμαστε όμως έτοιμοι να ανακοινώσουμε κάτι τώρα.

ΤΑΜΕΙΟ ΑΛΛΗΛΟΒΟΗΘΕΙΑΣ

Εδώ και πολύ καιρό έχουν γίνει πολλά και συγκεκριμένα βήματα έτσι ώστε το Ταμείο Αλληλοβοηθείας των εργαζόμενων να γυρίσει σελίδα. Μετά τον  έλεγχο που διατάχθηκε, άλλαξε με υπουργική απόφαση το ποσόν επιχορήγησης του Τ.Α. που υπολογίζεται πλέον με βάση τις πραγματικές του ανάγκες. Το ποσόν αυτό ορίστηκε από το νέο ΔΣ του Ταμείου που τοποθετήθηκε ομαλά, όπως άλλωστε και η νέα Διευθύντρια. Ακόμα, σύμφωνα με τον Νέο Οργανισμό που πρόσφατα άρχισε να εφαρμόζεται, εξασφαλίστηκε η ενσωμάτωση του βρεφονηπιακού σταθμού στις δομές του Υπουργείου. Παράλληλα θα γίνει επεξεργασία ενός νέου πλαισίου λειτουργίας του Τ.Α.

Κατά τα άλλα  όπως  είναι  γνωστό έληξαν η κατάληψη και η απεργία των εργαζομένων στο Τ.Α. μετά την πρόσφατη συνάντησή μας με εκπροσώπους των σωματείων και των εργαζομένων.

Αν εργαζόμενοι και βρεφονηπιακός σταθμός απορροφηθούν από το υπουργείο γιατί χρειάζεται το ταμείο επιπλέον τακτική επιχορήγηση;

Δεν είναι μόνο ο βρεφονηπιακός είναι κι άλλα εργασιακά κεκτημένα όπως οι κατασκηνώσεις. Δεν έχουμε καμία απολύτως πρόθεση να βάλουμε σε κίνδυνο τις κατακτημένες παροχές των εργαζομένων. Οι αποφάσεις μας, βάζουν κανόνες που προσφέρουν δικαιοσύνη, διαφάνεια και ασφάλεια. Υπάρχει και η πρόθεση, στο μέτρο του δυνατού, να διευρυνθούν κάποιες παροχές με δίκαιο καταμερισμό.

ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΟΙ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΦΥΛΑΚΕΣ

Μας λυπεί πολύ το γεγονός ότι απολύθηκαν 200 συμβασιούχοι του ΤΑΠ. Θέλαμε να τους κρατήσουμε αλλά παρά την προσπάθεια που καταβάλαμε να συνεχιστεί η απασχόλησή τους, δυστυχώς δεν κατέστη δυνατό να βρεθεί η νόμιμη λύση. Καταβάλλουμε μεγάλη προσπάθεια να εξασφαλίσουμε έγκαιρα εποχικό προσωπικό για να εξυπηρετηθεί το διευρυμένο ωράριο της θερινής περιόδου Εξασφαλίσαμε όμως 200 μόνιμους διαφόρων κατηγοριών, όπως και 1317 αρχαιοφύλακες που μπαίνουν άμεσα στη διαδικασία του ΑΣΕΠ.

 

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ

Έτσι όπως βλέπουμε να εξελίσσεται η συνεργασία (ήδη ο ανάδοχος επισκέπτεται τους χώρους όπου θα εφαρμοστεί) πιστεύουμε ότι είναι εφικτό να λειτουργήσει πιλοτικά τον Μάιο. Μέχρι να καλυφθούν οι θέσεις μπορούμε να συνεργαστούμε και με εξωτερικούς συνεργάτες. Επίσης ξεκινάμε με άλλη φιλοσοφία το διαγωνισμό για τα αναψυκτήρια: εξατομικευμένα. Το τίμημα θα εξαρτηθεί και από την επισκεψιμότητα του χώρου και όχι από τα τετραγωνικά ή την αξία των ακινήτων στην περιοχή. Επίσης επιδιώκουμε ένα 20-30%  των προσφερόμενων προς πώληση αντικειμένων να είναι από την τοπική οικονομία, με πιστοποίηση από το ΤΑΠΑ. Ήδη η νέα του πρόεδρος επεξεργάζεται πολύ καλά αυτά τα θέματα.

ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Θέλουμε να ενώσουμε αρχαιολογικούς χώρους μεγάλης επισκεψιμότητας με άλλους πολύ σημαντικούς που έχουν λιγότερη. Π.χ. Ελευσίνα, Ακρόπολη, Βραυρώνα.  Ήδη συζητάμε με το υπουργείο Μεταφορών να μας παραχωρηθούν τέσσερα πούλμαν. Αναλόγως και στην Κέρκυρα.

ΒΙΒΛΙΟ

Ήδη από πέρσι δηλώσαμε την πρόθεσή μας να διερευνήσουμε το θέμα της ενιαίας τιμής-ένα δίκαιο αίτημα- κι έχει ήδη ξεκινήσει σχετική μελέτη. Μαζί με τη νέα Διευθύντρια της Διεύθυνσης Γραμμάτων προχωράμε στη δημιουργία ενός καινούριου φορέα για το βιβλίο, πολύ πιο ευέλικτου, χωρίς τα βάρη του παρελθόντος, ο οποίος να μπορέσει να διαχειριστεί και το θέμα των μεταφράσεων. Έχουμε ήδη βρει έναν  χώρο στην Πλάκα, έχουμε κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες κι αναμένουμε το πράσινο φως του Γενικού Λογιστηρίου.

ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

Τα χρήματα, 2 εκατ. ευρώ έχουν εξασφαλιστεί, από πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Ύστερα το κτίριο, ένα πραγματικό εύρημα που ανήκει στο κληροδότημα Σούτζου, δεν είναι κατεστραμμένο. Θα υπολογίσουμε το κόστος της επισκευής και αυτό θα αφαιρεθεί από το λογικό κόστος ενοικίασης. Πηγαίνουμε βήμα-βήμα. ‘Έχουμε εξασφαλίσει τις 450 χιλιάδες για τις άμεσες ανάγκες του Θεατρικού Μουσείου και για ενδεχόμενη ρύθμιση των πιεστικών χρεών κι από εκεί και πέρα θα προχωρήσουμε. Η πρόθεσή μας είναι όπως ανακοινώσαμε να περάσει στο Δημόσιο.

ΚΑΜΕΡΑΤΑ

Είμαστε αναφανδόν υπέρ του να σωθεί αυτή η εξαιρετική Ορχήστρα. Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε πλήρη εικόνα των στοιχείων. Δεν ξέρουμε ποιο είναι το χρέος ακριβώς. Γι’αυτό και δόθηκε εντολή σε ορκωτούς λογιστές να το ελέγξουν. Υπάρχει όμως τεράστια δυσκολία να συγκεντρωθούν τα  στοιχεία που είναι διάσπαρτα, αφ’ης στιγμής παραιτήθηκε το ΔΣ και η δομή αποδιαρθρώθηκε. Προσπαθούμε να συντονίσουμε όλους όσοι έχουν στοιχεία. Η εντολή στους ορκωτούς είναι να προχωρήσουν και όπου φτάσουμε. Αλλά για να κάνουμε ρυθμίσεις πρέπει να ξέρουμε τι ισχύει.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Καταρχάς στηρίζουμε το ΕΚΚ με επιπλέον επιχορήγηση. Κι αυτό κλείνει σιγά-σιγά εκκρεμότητες δεκαετίας από ταινίες που δεν είχανε πάρει τα χρήματά τους. Όσο για τον έλεγχο που έγινε, το Δ.Σ. Επεξεργάζεται τα πορίσματα ενώ αναμένεται και η απόφαση του Γενικού Λογιστηρίου, η οποία δεν έχει σταλεί ακόμα. Θα προχωρήσουμε και το 1,5% της ΕΡΤ. Σε πρόσφατη συνάντηση η εικόνα ήταν πολύ καλή.

ΔΙΑΖΩΜΑ

Αυτό που κάνει το Διάζωμα είναι ότι συγκεντρώνει χρήματα από ιδιώτες και πληρώνει τις μελέτες. Οι μελετητές υποδεικνύονται από τους εκάστοτε Εφόρους και οι μελέτες  εγκρίνονται από το ΚΑΣ.

ΙΔΡΥΜΑΤΑ

Θεωρώ ότι είναι καλό να υπάρχουν δωρεές και χορηγίες στον τομέα του Πολιτισμού. Ο πολιτισμός χρειάζεται στήριξη σε μια δύσκολη περίοδο όπως η σημερινή. Επομένως, δεν πρέπει να μας φοβίζει ο ιδιώτης , ούτε όμως πρέπει να τα αφήσουμε όλα στα ιδρύματα. Χρειάζεται εξισορρόπηση και συνεργασία.

ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

Κάνουμε κάθε προσπάθεια με το υπουργείο Οικονομικών να συμπληρώνονται τα κενά, αν και σχεδόν όλες οι παραστάσεις της είναι sold out. Δεν θα την εγκαταλείψουμε την Λυρική Σκηνή. Μαζί θα αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα.

ΕΜΣΤ

Βοηθήσαμε να περάσει ο Νέος Οργανισμός που ήταν απαίτηση για να δοθεί η χορηγία του Ιδρύματος Νιάρχος, και σταδιακά να προσλαμβάνονται οι εργαζόμενοι. Ελπίζουμε ότι η χορηγία θα δοθεί άμεσα ώστε να αρχίσουν να λειτουργούν όλοι οι όροφοι του Μουσείου.

Η μουσειογραφική μελέτη, βρίσκεται σε έγκριση από τις υπηρεσίες του Υπουργείου. Προβλέπεται τον επόμενο μήνα να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία.

ΣΥΡΙΖΑ

Υπήρξατε υπερκομματικό πρόσωπο ως κορυφαία ηθοποιός. Το να μην έχετε υπάρξει μέλος του κυβερνώντος κόμματος είναι πρόβλημα;

Μπορεί να είμαι υπερκομματικό πρόσωπο, αλλά είμαι βαθιά συνειδητοποιημένη, όπως συνειδητοποιημένες ήταν πάντα οι  καλλιτεχνικές μου επιλογές και η πολιτική μου κατεύθυνση . Στήριξα τους Οικολόγους Πράσινους, γιατί πιστεύω ότι η οικολογική πρόκληση είναι μια  τεράστια προτεραιότητα, και χαίρομαι που αυτή η κυβέρνηση δίνει τη μάχη της στο μέτρο που μπορεί και συνεργάζεται με τα οικολογικά κινήματα. Συνεπώς, η σχέση μου με την κυβέρνηση είναι πολύ φυσιολογική. Και βέβαια ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μια πολυφωνική δομή, πράγμα πολύ δημιουργικό. Εντός αυτού του πλαισίου θεωρώ υγιές να υπάρχουν διαφορετικές απόψεις.

Επομένως, σας έχει βοηθήσει η εσωκομματική αντιπολίτευση από τους απελθόντες υπουργούς Πολιτισμού κ. Ξυδάκη και Μπαλτά;

Υπάρχουν κομμάτια που με έχουν βοηθήσει και άλλα όχι. Από εκεί και πέρα εφόσον εγώ έχω την ευθύνη των επιλογών και των υπογραφών, έχω νομίζω το δικαίωμα να διαμορφώνω τη στρατηγική, προς τον ίδιο όμως στόχο. Εκφράζω απόλυτα την κυβερνητική πολιτική. Κι ακολουθώ κατά γράμμα τις κυβερνητικές επιλογές, όχι γιατί μου επιβάλλονται αλλά γιατί τις πιστεύω κι εγώ.

Η σκηνή σας λείπει;

Όχι, δε μου λείπει. Σαράντα χρόνια έκανα αυτή τη διαδρομή. Και η τιμητική πρόσκληση για το υπουργείο ήρθε σε μια στιγμή που αισθανόμουν ότι έχω ολοκληρώσει ένα κύκλο Ένιωθα ότι πρέπει να σωπάσω ένα διάστημα ως καλλιτέχνης για να μου γεννηθεί, ίσως, κάτι καινούριο, διαφορετικά θα πεθάνω σαν καλλιτέχνης, αναπαράγοντας τον εαυτό μου. Ομολογώ ότι σε αυτή τη φάση κάνω μια πολύ ενδιαφέρουσα μελέτη πάνω στο θέμα που λέγεται εξουσία κι ενδεχομένως αυτό να μου χρησιμεύσει μετά από λίγα χρόνια στο πώς πρέπει να παίζεται ο Σαίξπηρ.

(Πηγή: Έθνος)

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα