Μιχάλης και Παντελής Καλογεράκης: “H τέχνη δεν χρειάζεται καλή σύνδεση στο internet”
Οι Μιχάλης και Παντελής Καλογεράκης συστήνουν τα "¨Ρεμπώτικα"΄, μια δημιουργική συνύπαρξη του ρεμπέτικου τραγουδιού με τον ποιητικό κόσμο του Αρθούρου Ρεμπώ.
- 23 Ιουνίου 2021 12:45
Τα αδέρφια Καλογεράκη, δύο νέοι ορεξάτοι δημιουργοί, απόφάσισαν το καλοκαίρι του 2015 από μια σοφίτα στο Λέντα της Κρήτης να τολμήσουν ένα «πάντρεμα» δύο πολύ ιδιαίτερων κόσμων: Αυτού του ρεμπέτικου τραγουδιού με τον ποιητικό λόγο του Αρθούρου Ρεμπώ. Ο Παντελής συγκέντρωσε τη μεταφρασμένη αλληλογραφία που αντάλλαξε ο Γάλλος ποιητής με τον Πωλ Βερλάιν, καθώς και τα ποιήματα που έγραψαν για τη θυελλώδη σχέση τους, σε μια προσπάθεια να βρεθεί μια αφήγηση, να φτιαχτεί η ιστορία τους και μαζί με τον Μιχάλη έψαξαν να βρουν τα κατάλληλα ρεμπέτικα που θα “αγκάλιαζαν” τα συγκεκριμένα λόγια.
Οι καρποί των κόπων τους ακούει στον τίτλο «Ρεμπώτικα», ένας δίσκος με 9 μουσικά κομμάτια, στα οποία εναλλάσσεται το τραγούδι με την απαγγελία των επιστολών του Ρεμπώ. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα αρμονικό έργο που προσφέρει ένα ακουστικό πλούτο, με αρώματα ποίησης, νότες και… καημό καλού ρεμπέτικου τραγουδιού.
Χθες, Τρίτη, τα αδέλφια Καλογεράκη παρουσίασαν τη δημιουργική αυτή συνύπαρξη σε μια συναυλία στο Εθνικό Αστεροσκοπείο, στον λόφο των Νυμφών στο Θησείο. Μαζί τους οι αγαπημένοι φίλοι και συνεργάτες τους: Λένα Κιτσοπούλου, Ελένη Κοκκίδου, Μάρθα Φριντζήλα, Νεφέλη Φασούλη, Απόστολος Κίτσος και Μάνος Πετράκης. Αξίζει να σημειωθεί ότι μετά το τέλος της συναυλίας ακολούθησε νυχτερινή παρατήρηση με το τηλεσκόπιο Δωρίδη στον έναστρο ουρανό.
Ο Μιχάλης και ο Παντελής Καλογεράκης μιλούν στο NEWS 24/7 για τα «Ρεμπώτικά» τους:
Πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σας με τη σύνθεση;
Μ.: «Ξεκίνησα να μελοποιώ ποιήματα από όταν ήμουν μαθητής στο Λύκειο και έκανα μαθήματα κιθάρας. Προϋπήρχε η ποίηση στη ζωή μου μιας και οι γονείς μας διάβαζαν Οδυσσέα Ελύτη, Γιώργο Σεφέρη και φυσικά λαογράφους Κρητικούς ποιητές. Καθοριστικό ρόλο έπαιξε η καθηγήτριά μας στο λύκειο, Ντιάνα Μανουρά.»
Ποιες είναι οι προσκλήσεις ενός μουσικού στην Ελλάδα σήμερα;
Μ.: «Νομίζω οι ίδιες προκλήσεις που έχουν όλοι όσοι ασχολούνται με την τέχνη. Ενώ ο κόσμος ενδιαφέρεται να ακούσει μουσική, να διαβάσει ποίηση, να παρακολουθήσει θέατρο, να πάει σε μια έκθεση φωτογραφίας, δεν υπάρχει το αναγκαίο πλαίσιο για έναν καλλιτέχνη να νιώσει καλοδεχούμενος σε μια κοινωνία που στόχο έχει την επιτυχία και την άψυχη εκτόνωση.
Ένας νέος μουσικός σήμερα αναγκάζεται να διεκδικεί το αυτονόητο.»
Π.: «Η πρόκληση είναι μια: Να καταφέρω να βγάλω τον μήνα, κάνοντας την δουλειά μου, χωρίς να πάθω αγκύλωση από την πραγματικότητα.»
Πώς αντιμετωπίσατε καλλιτεχνικά την καραντίνα;
Μ.: «Στην καραντίνα μου είχα παρέα τον Λόρκα και τον Πρεβέρ. Διάβασα τη νέα συλλογή του Νίκου Φιλντίση και μελοποίησα τρια ποίηματά του. Με μεγάλη χαρά μπήκα στούντιο με αγαπημένους φίλους μουσικούς και με την καθοδήγηση του Παρασκευά Καρασούλου ηχογραφήσαμε τα ποιήματα αυτά οπου πλέον συνοδεύουν την ποιητή συλλογή “Όλα τα αδέσποτα γατιά του ονείρου μου” που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις “Μικρή Άρκτος”.»
Π.: «Δεν μπορώ να πω ότι αντιμετώπισα καλλιτεχνικά την καραντίνα γιατί δεν κατάφερα να την αντιμετωπίσω γενικά. Δύσκολη φάση. Πάλι καλά που έχω καλούς φίλους και αγαπημένους ανθρώπους!»
Ποια είναι η γνώμη σας για τις live μεταδόσεις συναυλιών και παραστάσεων;
Μ.: «Νομίζω η τέχνη δεν χρειάζεται καλή σύνδεση στο internet. Ωστόσο ο σκοπός αγιάζει τα μέσα.»
Π.: «Είχα βρει ένα παλιό πρόγραμμα από το θέατρο Aμόρε στο σπίτι μιας φίλης μου, το οποίο έγραφε: “Το θέατρο είναι η μοναδική τέχνη που έχει ανάγκη τη σωματική παρουσία, η οποία στην υπόλοιπη κοινωνική ζωή μας χάνεται, εξαφανίζεται, δεν μας είναι αναγκαία, δυστυχώς”. Και με τη λέξη “θέατρο” εννοεί ασφαλώς τις παραστάσιμες τέχνες γενικότερα… Αλλά τι να κάνουμε κλεισμένοι στα σπίτια μας; Είδαμε και θέατρο με πιτζάμες, ακούσαμε και συναυλίες με τις γάτες αγκαλιά. Δεν με χάλασαν λοιπόν τα live streaming, ωστόσο, σαν θεατής, το καρδιοχτύπι μετά το τρίτο κουδούνι, δεν ενεργοποιήθηκε από τον καναπέ.»
Πείτε μας δυο λόγια για τον τρίτο σας δίσκο “Ρεμπώτικα”
Μ.: «Είναι ένας ολόκληρος κόσμος, που είχαμε φανταστεί με τον Παντελή, και είναι απίστευτη η χαρά και η ικανοποίηση να τον βλέπω πια ολοκληρωμένο. Οι ερωτικές ακροβασίες του Αρθούρου Ρεμπώ με τον Πωλ Βερλαίν που βίωσαν πριν 150 χρόνια έρχονται να συναντηθούν με τα ρεμπέτικα τραγούδια. Ο δίσκος κυκλοφορεί από τις εκδόσεις “Μικρή Άρκτος”.»
Π.: « Τα “Ρεμπώτικα” είναι μια γεμάτη πάθος ερωτική ιστορία, έντονες υπερβάσεις, όρεξη για ζωή, και μια απόδειξη πως η “κανονικότητα” του σημερινού κόσμου είναι απλοϊκά στημένη, αν όχι μωροπίστευτα.»
Πώς εμπνευστήκατε αυτή τη σύνδεση Ρεμπώ και Ρεμπέτικων;
Μ.: «Τα “Ρεμπώτικα” δημιουργήθηκαν ώς πείραμα σε πρόβες που κάναμε με τον Παντελή το καλοκαίρι του 2015 στην Κρήτη. Εκείνη την περίοδο τραγουδούδαμε πολύ ρεμπέτικα τραγούδια ενώ παράλληλα ο Παντελής είχε βυθιστεί στον κόσμο του Ρεμπώ. Η σύνδεση παρόλο που μπορεί να ακούγεται μακρινή, δεν είναι. Αρκεί να ακούσει κανείς το άλμπουμ μας για να αντιληφθεί πόσο κοντινοί κόσμοι είναι ο ρεμπέτικος κόσμος του Ρεμπώ και ο ποιητικός κόσμος του ρεμπέτικου.
Π.: «Με κάλυψε ο μπρο!»
Η ποίηση είναι πολύ σημαντική στη μουσική σας. Ποια είναι η εξέλιξη αυτής της σχέσης για σας καλλιτεχνικά;
Μ.: «Για μένα προσωπικά η ποίηση είναι εκείνη που μου δίνει δύναμη. Η μουσική ήρθε για να τραγουδήσω αυτά τα υπέροχα ποιήματα που διαβάζω. Αν δεν υπήρχε η ποίηση δεν ξέρω αν θα έγραφα μουσική. Τις περισσότερες φορές τα ίδια τα ποιήματα μου υπαγορεύουν τη μελωδία.»
Π.: «Εμένα με βοήθησε ιδιαίτερα πολύ η ποίηση τα χρόνια που σπούδαζα στην δραματική σχολή του ωδείου Αθηνών.»
Μελλοντικά σχέδια;
Μ.: «Το σχέδιο είναι ένα και λέγεται “Ρεμπώτικα”. Στόχος μου είναι να ακούσει ο κόσμος την ιστορία αυτών των δυο εραστών, μέσα από αγαπημένα μας ρεμπέτικα τραγούδια.»
Π.: «Δεν κάνω σχέδια γιατί πέρυσι που έκανα πολλά, αυξήθηκαν τα κρούσματα. Τα “Ρεμπώτικα” είναι εδώ κι αυτό είναι για εμένα μια γιορτή που θα κρατήσει τουλάχιστον όλο το καλοκαίρι!»
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις