Νίκος Παρασκευόπουλος στο NEWS 247: Οι εταίροι μας δεν ήθελαν να μας δικαιώσουν πολιτικά

Νίκος Παρασκευόπουλος στο NEWS 247: Οι εταίροι μας δεν ήθελαν να μας δικαιώσουν πολιτικά
Eurokinissi

Ο τέως υπουργός Δικαιοσύνης και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και υποψήφιος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στην Α' Θεσσαλονίκης μιλά για τις μάχες, που κερδήθηκαν, για αυτές που χάθηκαν, αλλά και για όσα του καταλογίζουν αναφορικά με το νόμο για την αποσυμφόρηση των φυλακών. Τι λέει για τη διαπραγμάτευση, το Μνημόνιο, τα λάθη και την καλύτερη στιγμή της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ

“Ο νέος Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας είναι ανοιχτός προς τη διαμόρφωσή του” υποστηρίζει με νόημα ο πρώην υπουργός Δικαιοσύνης και υποψήφιος βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ στην Α’ Θεσσαλονίκης, Νίκος Παρασκευόπουλος, σε συνέντευξή του στο NEWS247, επισημαίνοντας πως μπορεί να ήταν μία “μάχη που χάθηκε” όμως, “στο στάδιο της εφαρμογής κάποια από τα προβλήματα αυτά θα αντιμετωπιστούν”.

Ο Νίκος Παρασκευόπουλος, λίγες ημέρες πριν από τις βουλευτικές εκλογές, αναφέρεται στα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί, αλλά και θα πρέπει να ληφθούν στο μέλλον, προκειμένου να επιτευχθή η ταχύτερη απονομή της Δικαιοσύνης, ενώ απαντά και σε όσους του καταλογίζουν την αποφυλάκιση καταδικασθέντων, με χρήση του νόμου για την αποσυμφόρηση των φυλακών, επί υπουργίας του.

Επισημαίνει πως οι καθυστερήσεις στη δίκη της Χρυσής Αυγής θα σταματήσουν μόλις βρεθεί ο κατάλληλος χώρος για τη διεξαγωγή της, δηλώνοντας αισιόδοξος πως “η βραδύτητα αυτή να αντιμετωπιστεί προσεχώς”.

Εξηγεί πώς “η νέα συμφωνία αφήνει ελπίδες για ανάπτυξη”, αλλά και γιατί “υπάρχει ένα πολύ ευρύ περιθώριο για να ζήσουμε στη χώρα μας καλύτερες ημέρες”. Παράλληλα, μιλά για την αρχική “υπεραισιοδοξία” του ΣΥΡΙΖΑ στις διαπραγματεύσεις, αλλά και για το τέλος αυτών, “όταν φάνηκε ότι πλέον η γραμμή Σόιμπλε δεν επικρατεί πλήρως”.

– Σας καταλογίζουν ότι με το νόμο για την αποσυμφόρηση των φυλακών, που ψηφίστηκε επί υπουργίας σας, αποφυλακίστηκαν καταδικασθέντες, όπως ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης Παπαγεωργόπουλος, ο αποκαλούμενος “Εσκομπάρ της Ελλάδας”, Αλ. Αγγελόπουλος και άλλοι. Τι απαντάτε από την πλευρά σας;

“Καινοτομία του πρόσφατου νόμου με μέτρα για την αποσυμφόρηση των φυλακών ήταν οι προβλέψεις ταχύτερης απόλυσης αναπήρων, ανηλίκων και “φιλοξενούμενων” αλλοδαπών στις φυλακές, δηλαδή αλλοδαπών που είχαν ολοκληρώσει τελείως την ποινή τους, αλλά παρέμεναν στα κελιά τους, επειδή δεν υπήρχε τρόπος απέλασής τους. Τα εγκλήματα που απασχόλησαν την κοινή γνώμη τις τελευταίες ημέρες, τελέσθηκαν σε κάποιες περιπτώσεις από αποφυλακισμένους, με βάση διατάξεις για την απόλυση οι οποίες ίσχυαν και προηγουμένως.

Κακώς συνδέονται με την πρόσφατη νομοθεσίας. Από όσα αναφέρθηκαν, ο μόνος που απολύθηκε χάρις στη νέα νομοθεσία, είναι ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης Παπαγεωργόπουλος, για τον οποίο είχε εν τω μεταξύ κριθεί ότι έχει μία αναπηρία. Σε ότι αφορά τον αποκαλούμενο βαρόνο των ναρκωτικών, στην περίπτωσή του η απόλυση οφείλεται στο γεγονός ότι με εισαγγελική απόφαση τα ισόβια τράπηκαν σε πρόσκαιρη κάθειρξη, με αποτέλεσμα να εμπίπτει αυτός στις ρυθμίσεις για απόλυση, που μάλιστα ίσχυαν ήδη το 2014 (νόμος 4274/2014). Επομένως ούτε αυτή η περίπτωση σχετίζεται με τον πρόσφατο νόμο”.

– Με την ιδιότητα του τέως υπουργού Δικαιοσύνης, πώς σχολιάζετε τις καταγγελίες για καθυστέρηση της διαδικασίας στη δίκη της Χρυσής Αυγής, με αποτέλεσμα να αποφυλακίζονται προφυλακισμένοι βουλευτές, αλλά σε λίγο και ο Γ. Ρουπακιάς;

“Η καθυστέρηση των δικών είναι πραγματικά ένα μεγάλο πρόβλημα της ελληνικής Δικαιοσύνης. Στην περίπτωση βέβαια, της δίκης μελών της Χρυσής Αυγής πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ότι είναι μια δίκη με πρωτοφανή μεγέθη, για τα οποία δεν ήταν έτοιμες οι υποδομές μας. Ο αριθμός των κατηγορουμένων, των συνηγόρων πολιτικής αγωγής, των συνηγόρων υπεράσπισης και των δημοσιογράφων είναι τόσο μεγάλος, ώστε να αποτελεί ένα αντικειμενικό πρόβλημα η εξεύρεση κατάλληλης αίθουσας. Ελπίζω με μέτρα γενικευμένα, αλλά και ειδικά για τη συγκεκριμένη δίκη, η βραδύτητα αυτή να αντιμετωπιστεί προσεχώς”.

– Ποιά είναι τα ειδικά μέτρα στα οποία αναφέρεστε, για τη συγκεκριμένη δίκη;

“Θα βοηθήσει πολύ στη διεξαγωγή της, αν κατασταλάξει η Δικαιοσύνη στην αίθουσα στην οποία θα γίνεται η δίκη και μετά να υπάρχει και φροντίδα απελευθέρωσης των δικαστών από άλλα καθήκοντά τους, ώστε να μπορούν να ορίζεται συχνότερα η διεξαγωγή της”.

– Ποιά μέτρα, προκειμένου να επιταχυνθεί η απονομή της Δικαιοσύνης, θα λάβετε, σε περίπτωση που ο ΣΥΡΙΖΑ σχηματίσει σταθερή κυβέρνησης και επανέλθετε στη θέση του υπουργού;

“Η επιτάχυνση της Δικαιοσύνης προϋποθέτει μέτρα συστημικά, δηλαδή που να αφορούν τόσο τη νομοθεσία όσο την απονομή της Δικαιοσύνης και τέλος τη διοίκηση. Αν γίνουν μεμονωμένες επεμβάσεις πχ μόνο στη νομοθεσία, κινδυνεύουν να μείνουν γράμμα κενό στο μέτρο για παράδειγμα που δεν θα υπάρξει η κατάλληλη στελέχωση, προσωπικό δικαστών αλλά και δικαστικών υπαλλήλων.

Επομένως καταρχήν η διαμόρφωση ενός ταχύτερου συστήματος απονομής Δικαιοσύνης χρειάζεται κάποιο χρόνο και προσπάθειες σε πολλά επίπεδα. Ωστόσο η κυβέρνηση πρόλαβε στα επτάμηνο αυτό να λάβει κάποια μέτρα επιτάχυνσης και μάλιστα να τα ολοκληρώσει, σε ειδικούς τομείς: θεσπίστηκε ένα ταχύτερο πτωχευτικό δίκαιο, επίσης προβλέφθηκε η ταχύτερη διαδικασία της διαταγής πληρωμής και για αξιώσεις κατά το Δημοσίου, και τέλος αποφασίστηκαν προσλήψεις και άλλες ρυθμίσεις στις διαδικασίες στα Ειρηνοδικεία, ώστε να υπάρξει ταχύτερη διεξαγωγή των δικών για τα κόκκινα δάνεια.

Αυτό που πρόλαβε επιπλέον να κάνει το υπουργείο Δικαιοσύνης,πέρα από το να φροντίσει αυτά τα ειδικά μέτρα, είναι ότι δημιούργησε κάποιες επιτροπές οι οποίες εργάζονται προς την κατεύθυνση της επιτάχυνσης. Παραδείγματος χάρη, υπάρχει επιτροπή που δουλεύει με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση την ηλεκτρονική διασύνδεση των δικαστηρίων που θα επιταχύνει πολύ τις δίκες, υπάρχει μία επιτροπή που βρίσκεται σε μία προσπάθεια για την ηλεκτρονική καταγραφή πρακτικών και επίσης μια τρίτη που μελετά τον τρόπο, με τον οποίο διαιτητικοί θεσμοί θα μπορούν να “φιλτράρουν” τις διαφορές των πολιτών ώστε να μην επιβαρύνονται τα δικαστήρια. Αυτά όλα είναι σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή”.

– Για ένα μεγάλο μέρος του ελληνικού λαού, ο ΣΥΡΙΖΑ αθέτησε μια βασική του υπόσχεση, το τέλος των μνημονίων. Γιατί να τον εμπιστευθούν ξανά;

“Νομίζω ότι αυτό το οποίο όλος ο κόσμος ονόμασε και αισθάνθηκε ως Μνημόνιο, ήταν οι όροι, τους οποίους επέβαλαν οι δανειστές μας προκειμένου να μας χρηματοδοτήσουν για τις ανάγκες μας και για την αποπληρωμή των χρεών μας. Οι όροι αυτοί ήταν εξαιρετικά σκληροί, οδήγησαν τη χώρα σε μακρόχρονη λιτότητα και τον κόσμο σε μία μεγάλη δυσκολία, πολλούς ανθρώπους και στη δυστυχία. Ο ΣΥΡΙΖΑ υποσχέθηκε μια καλύτερη πορεία για τη χώρα, η οποία βεβαίως δεν θα ήταν δυνατή χωρίς μια διεθνή στήριξη για την αντιμετώπιση των χρεών του και των αναγκών του. Το θέμα ήταν η συμφωνία που θα γινόταν για τη νέα οικονομική στήριξη της χώρας, να μην έχει τα επαχθή χαρακτηριστικά τα οποία είχαν τα Μνημόνια ως τώρα.

Το θέμα λοιπόν είναι αν πέτυχε προς αυτή την κατεύθυνση ο ΣΥΡΙΖΑ, αν η συμφωνία ή αν θέλετε το Μνημόνιο που έχουμε τώρα έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με τα οποία πιέστηκε τόσα χρόνια ο ελληνικός λαός, ή αν είναι καλύτερο και αφήνει ελπίδες για ανάπτυξη. Πιστεύω ότι συμβαίνει το δεύτερο. Δηλαδή η νέα συμφωνία με την οποία χρηματοδοτήθηκε η χώρα, έχει 3-4 χαρακτηριστικά, τα οποία δείχνουν ότι βαδίζουμε σε μία πολύ καλή κατεύθυνση από αυτή που μας δυσκόλεψε τόσα χρόνια.

Τα χαρακτηριστικά αυτά είναι η συμβατική δέσμευση για αναδιάρθρωση του χρέους, πράγμα πάρα πολύ σημαντικό, διότι οι κόποι και η λιτότητα του ελληνικού λαού φαίνεται ότι δεν θα πάνε χαμένα, αλλιώς κάποια στιγμή θα φτάναμε στο αδιέξοδο έτσι κι αλλιώς και οι θυσίες θα ήταν χαμένες. Ένα δεύτερο είναι η υποχρέωσή μας για πρωτογενή πλεονόσματα αφορά πολύ χαμηλότερα ποσοστά, έλλειμμα μάλιστα για τον πρώτο χρόνο, πράγμα που σημαίνει ότι η υποχρέωση μας για λιτότητα πια είναι πολύ μειωμένη σε σχέση με το παρελθόν και αυτό θα επιτρέψει στο κράτος πρόνοια να έχει μια κοινωνική πολιτική και τρίτο πολυ σημαντικό θέμα είναι -κατά τη γνώμη μου- ότι στη θέση του ΤΑΙΠΕΔ που ξεπουλούσε την ακίνητη περιουσία του Δημοσίου, δημιουργείται ένα ταμείο, το οποίο έχει ως αποστολή όχι απαραίτητα την πώληση αλλά την αξιοποίηση και εκμετάλλευσης της δημόσιας περιουσίας. Το ταμείο θα εδρεύει στην Ελλάδα και, όπως όλη η δανειακή σύμβαση, δεν θα διέπεται από το αγγλικό δίκαιο, το οποίο βοηθά πάρα πολύ τους πιστωτές και καθόλου τους υπόλοιπους πολίτες, αλλά βασίζεται στο ευρωπαϊκό και το ελληνικό δίκαιο που είναι πολύ πιο φιλικά. Αυτό σαν  θεσμός έχει τη δυνατότητα βοηθήσει πραγματικά την ελληνική κοινωνία.

Εκτός από αυτά τα θετικά μέτρα, το τελευταίο μνημόνιο απέφυγε τις οριζόντιες και τις μεγάλου ύψους μειώσεις των μισθών και των συντάξεων. Νομίζω ότι έχει μία ριζική διαφορά με τις προηγούμενες συμφωνίες, που ο κόσμος απεχθάνεται. Βεβαίως, θετικό είναι το ισοζύγιο της συμφωνίας. Αυτό δεν σημαίνει ότι σε ορισμένα θέματα δεν υπήρξαν και μάχες που χάθηκαν . Αναφέρομαι κυρίως σε φορολογικά μέτρα, καθώς και κάποιες ρυθμίσεις στην περιοχή της Δικαιοσύνης, αυτές που αφορούν στην πολιτική δικονομία ιδιαίτερα. Έχω την ελπίδα ότι στο στάδιο της εφαρμογής κάποια από τα προβλήματα αυτά θα αντιμετωπιστούν”.

– Είναι εφικτό κάτι τέτοιο;

“Είναι δύσκολη η αναθεώρηση εκείνων των μέτρων, που ήταν προαπαιτούμενα για τη συμφωνία. Αντίθετα, θέματα που προβλέπονται και στην ίδια τη συμφωνία που επιτεύχθηκε, ότι πρέπει να εφαρμοστούν στο μέλλον, νομίζω ότι είναι ανοιχτά για τη διαμόρφωσή τους και ως εκ τούτου η χώρα μας έχει πολλές δυνατότητες να βοηθήσει για τις επιλογές των καλύτερων λύσεων.

Ακόμη για το θέμα της πολιτικής δικονομίας που προσπάθησα και προσωπικά να χειριστώ, η τελευταία απάντηση των δανειστών μας ήταν ότι δεν μπορεί να δεχθεί μία λύση όπως εκείνη που προτείνει η ελληνική πλευρά, γιατί δεν υπάρχει χρόνος για συζήτηση και αξιολόγηση των ελληνικών προτάσεων. Από εδώ προκύπτει ότι τώρα που θα υπάρχει χρόνος η συζήτηση θα συνεχιστεί και ελπίζω σε πολλά πράγματα θα μπορέσουμε να τους πείσουμε”.

– Έχει νόημα να μιλάμε για προγράμματα και κυβερνητικά σχέδια, όταν υπάρχει Μνημόνιο;

“Οπωσδήποτε το μνημόνιο αφήνει ανοιχτά θέματα, τα οποία τώρα πρέπει να προσπαθήσουμε να διαμορφώσουμε με τέτοιο τρόπο ώστε να προκύψει ανάπτυξη. Σημείωσα κάποια από αυτά προηγουμένως. Να θυμίσω ωστόσο, το θέμα της αναδιάρθρωσης του χρέους. Είναι κάτι που τώρα είναι ανοιχτό και αν στο θέμα αυτό προχωρήσουμε σε ένα καλό δρόμο, αυτό σημαίνει ότι η χώρα μας σε βάθος χρόνου θα έχει μια ελάφρυνση από το χρέος, που θα της επιτρέψει να αναπτύξει την οικονομία της και να μην φτάσει να βρίσκεται με χαμηλή παραγωγικότητα και στη βιομηχανία και στην αγροτική οικονομία και με ανεργία, όπως αυτό συμβαίνει σήμερα.

Πέρα όμως, από τα θέματα του Μνημονίου και τη δυνατότητά τους στο μέλλον να βελτιωθούν έχουμε και πάρα πολλούς τομείς στη λειτουργία του κράτους και της κοινωνίας, που δεν έχουν σχέση με τα Μνημόνια. Και το προσφυγικό είναι ένα θέμα. Άλλα θέματα, είναι αυτά που αντιμετώπισε το υπουργείο Δικαιοσύνης, η λειτουργία της Δικαιοσύνης, η αναβάθμιση των συνθηκών στις φυλακές, η προσπάθεια να εισαχθούν κάποια ανθρωπιστικά μέτρα τα οποία το Μνημόνιο, δεν εμποδίζει. Υπάρχουν θέματα παιδείας που επίσης δεν τα έχουν σε αναγκαία συνάρτηση με τη χρηματοδότηση. Σε όλα αυτά τα θέματα, υπάρχει ένα πολύ ευρύ περιθώριο για να ζήσουμε στη χώρα μας καλύτερες ημέρες”.

– Ποιο ήταν το μεγαλύτερο λάθος της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και ποια ήταν η καλύτερη στιγμή της;

“Πιστεύω ότι το μεγαλύτερο λάθος της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ήταν ότι υπερεκτίμησε τις δυνατότητες να βρει μια καλή πολιτική λύση με τους εταίρους της. Πιστεύω ότι στον τομέα αυτό υπήρχε μια υπεραισιοδοξία. Οι εταίροι μας νομίζω ότι δεν ήθελαν να μας δικαιώσουν τουλάχιστον πολιτικά και αυτό το οποίο στο τέλος με τους πολύ σκληρούς μας αγώνες και ιδιαίτερα του Αλέξη Τσίπρα, δέχθηκαν ήταν μια αποδοχή δικών μας προτάσεων στο μέτρο που οι προτάσεις αυτές ήταν στηριγμένες σε τεκμηρίωση και σε κανόνες, όχι σε πολιτικά επιχειρήματα.

Τώρα, η καλύτερη στιγμή της… Επειδή βέβαια, στο επτάμηνο αυτό κυριάρχησε το θέμα των διαπραγματεύσεων, εγώ θα χαρακτηρίσω ως καλύτερη στιγμή για τη χώρα το τέλος της περιόδου των διαπραγματεύσεων, όταν φάνηκε πια ότι η χώρα μας κατόρθωσε στον ευρωπαϊκό χώρο να βρει συμμάχους. Όταν δηλαδή, φάνηκε ότι πλέον η γραμμή Σόιμπλε δεν επικρατεί πλήρως αλλά υπάρχει αριθμός άλλων ευρωπαϊκών χωρών που βρίσκουν δίκαια κάποια από τα αιτήματα και τα επιχειρήματα της χώρας μας και οδήγησαν τις διαπραγματεύσεις σε ένα σημείο ώστε κάποιες από τις ελληνικές θέσεις να γίνονται δεκτές. Νομίζω ότι στην πρόσφατη ευρωπαϊκή ιστορία πρώτη φορά είδαμε να δημιουργείται ένα αντίπαλο πολιτικό δέος απέναντι στην άκρα νεοφιλελεύθερη γραμμή την οποία εξέφραζε ο Σόιμπλε και αυτό είναι ένα μεγάλο κέρδος για την Ευρώπη και για τη χώρα μας”.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα