Παρέμβαση του Επιτρόπου Άνσιπ: Το ευρωπαϊκό σχέδιο για τα Οpen Data
Ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και υπεύθυνος για θέματα Ενιαίας Ψηφιακής Αγοράς Άντρους Άνσιπ, μιλά στο News 24/7 για το ευρωπαϊκό ψηφιακό μέλλον και το θέμα των Οpen Data. Τι αναφέρει για τις εταιρείες που αντιδρούν στο "άνοιγμα" των data και metadata, αλλά και για την κυβερνοασφάλεια
- 01 Αυγούστου 2017 11:08
Στους Μαρία Ψαρά
Μάνο Φραγκιουδάκη
Είναι σχετικά άγνωστος στην Ελλάδα, αλλά κρατάει στα χέρια του το μέλλον του ευρωπαϊκού ψηφιακού μέλλοντος. Ο Άντρους Άνσιπ είναι Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και υπεύθυνος για θέματα Ενιαίας Ψηφιακής Αγοράς. Ως Εσθονός, χώρα που είναι πολύ προηγμένη στα ζητήματα τεχνολογίας, είναι απολύτως εξοικειωμένος με το αντικείμενό του. Και φυσικά πολύ υπέρ της ελεύθερης διακίνησης δεδομένων.
Για όλα αυτά μίλησε στο News 24/7, αλλά δεν θα μπορούσαμε να μην τον ρωτήσουμε και για την οικονομική κατάσταση της Ελλάδας. «Θυμάμαι όταν ήμουν πρωθυπουργός στην Εσθονία, όταν είχε ξεσπάσει η ελληνική κρίση και οι συζητήσεις ήταν πολλές και έντονες για το αν έπρεπε να βοηθήσουμε την Ελλάδα ή όχι. Εγώ υποστήριξα τότε και πάντα ότι έπρεπε να σταθούμε στους Ελληνες. Και μερικές φορές ήταν δύσκολο να το υποστηρίξω στο Κοινοβούλιο της χώρας μου. Το έκανα όμως. Σήμερα, βλέπω και τις δικές μας επιλογές να έχουν αποτέλεσμα και χαίρομαι ιδιαίτερα γι’ αυτό. Πρέπει να είμαστε αλληλέγγυοι. Τα πράγματα βελτιώνονται καθημερινά. Ελπίζω η βελτίωση να συνεχιστεί», δήλωσε ο Επίτροπος Α. Ανσίπ.
Επίτροπε, γιατί είναι σημαντικό να υπάρξει ελεύθερη διακίνηση δεδομένων (open data flow) στην ΕΕ;
Η απάντηση είναι απλή. Γιατί η ψηφιακή οικονομία είναι παγκόσμια και βασίζεται στα δεδομένα. Αν συνεχίσουμε με τη λογική της εντοπιότητας, θα χάσουμε πολλά. Σήμερα, έχουμε 56 διαφορετικές νομοθεσίες σε 21 κράτη μέλη που αφορούν σε χρήση δεδομένων με βάση γεωγραφικούς περιορισμούς. Σύμφωνα με τις αναλύσεις μας, αν αφαιρέσουμε τα ήδη υπάρχοντα εμπόδια θα μπορέσουμε να εξοικονομήσουμε περίπου 7,2 δις. ευρώ στα επόμενα πέντε χρόνια. Η δε οικονομική ανάπτυξη θα είναι ακόμη μεγαλύτερη, υπολογίζεται σε οχτώ δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο. Είναι δηλαδή αρκετά χρήματα.
Επίσης, οι παγκόσμιοι παίκτες, οι παγκόσμιοι πάροχοι υπηρεσιών, θα μπορέσουν να έχουν πρόσβαση στα κράτη μέλη, γιατί σήμερα θα πρέπει να έχουν διαφορετικά κέντρα σε αντίστοιχα κράτη-μέλη και αυτό για τις μικρότερες εταιρίες είναι πρακτικά αδύνατο.
Για τις εταιρίες start up που στην ΕΕ θέλουμε να ενισχύσουμε, το μήνυμα είναι απλό. Το έχω πει πολλές φορές και κάποιοι θυμώνουν, αλλά πραγματικά το πιστεύω. Αν συνεχίσουμε με αυτούς τους περιορισμούς στην ροή των δεδομένων θα είναι σα να τους λέμε μείνετε στο σπίτι σας ή στις ΗΠΑ, όπου υπάρχει ενιαία αγορά με 300-400 εκατομμύρια πελάτες. Δε θέλουμε να σταλεί τέτοιο μήνυμα.
Για τι είδους δεδομένα μιλάμε;
Όταν μιλάμε για προσωπικά δεδομένα, κάθε συζήτηση για περιορισμούς είναι περιττή, αφού αυτά προστατεύονται από τον κανονισμό προστασίας προσωπικών δεδομένων. Όταν μιλάμε για ελεύθερη ροή δεδομένων εντός της ΕΕ, τότε μιλάμε για non personal data, machine to machine data για παράδειγμα, επίσης business data.
Σήμερα, είναι αρκετά δύσκολο να παρασχεθούν λογιστικές υπηρεσίες μεταξύ διαφορετικών χωρών εξαιτίας των περιορισμών στα δεδομένα. Πρόσφατα, στην Δανία ψήφισαν νέους νόμους, σύμφωνα με τους οποίους, δεν είναι σημαντικό που κρατούνται αυτά τα στοιχεία, αλλά η προσβασιμότητα σε αυτά. Θέλω να πω ότι η Δανία έχει αντιληφθεί ότι η καλύτερη διαχείριση των δεδομένων είναι καλύτερο να βασίζεται στην ουσία και την αποτελεσματικότητα και όχι σε γεωγραφικό προσδιορισμό. Παρόμοια πρέπει να είναι και η προσέγγιση της ΕΕ.
Η Εσθονική Προεδρία έχει το open flow data ως προτεραιότητά της…
Χαίρομαι που η data economy είναι σημαντική για την Προεδρία. Αλλά ήδη στην Κομισιόν, από τον περασμένο Μάιο, ορίσαμε τις τρεις κύριες θεματικές περιοχές στις οποίες θέλουμε να εστιάσουμε: data economy, cyber security and platforms.
Τα κράτη μέλη τι λένε;
Τον περασμένο Δεκέμβριο, συζητήσαμε για την ελεύθερη ροή δεδομένων κατά τη διάρκεια του σχετικού Συμβουλίου. Και ήταν αρκετά ισχυρή υποστήριξη των προτάσεών μας από τα κράτη μέλη, αλλά υπήρξαν επίσης κάποιες αμφιβολίες. Μία χώρα μάλιστα ήταν εντελώς κατά της ελεύθερης διακίνησης δεδομένων.
Εννοείτε προφανώς τη Γαλλία…
Εσείς είπατε! Ξέρετε, στο μυαλό μου πάντοτε υπάρχουν οι προϋποθέσεις για την ελεύθερη διακίνηση των δεδομένων. Αλλά πρέπει να είναι όλα γραμμένα στη νομοθεσία μας, ότι η προστασία για παράδειγμα είναι προαπαιτούμενο, ή ότι θα επιτρέπεται η πρόσβαση από τους πολίτες στα δικά τους στοιχεία. Αν τα δεδομένα αποθηκεύονται σε άλλες χώρες, πρέπει να είναι σαφές ότι θα είναι σε ασφαλές μέρος. Ακόμη μία προϋπόθεση αφορά στα cloud και τα data portability. Πρέπει να το κάνουμε εύκολο για έναν χρήστη να μπορεί να αλλάξει πάροχο. Σήμερα, σε πολλές περιπτώσεις είναι πολύ περίπλοκο. Οπότε με την πρόταση που ετοιμάζουμε, το αποτέλεσμα θα είναι πιο ισορροπημένο και πιστεύουμε ότι η Γαλλία θα δεχθεί επίσης. Εξάλλου, η Γερμανία, ξεκίνησε να υποστηρίζει έντονα την ιδέα της ελεύθερης διακίνησης δεδομένων. Οπότε, πλέον υπάρχει ευρύτερη υποστήριξη.
Είναι κι άλλα… ανοίγματα δεδομένων στα σκαριά;
Για τις μικρότερες χώρες είναι ακόμη πιο σημαντικό να υπάρχει ελεύθερη διακίνηση δεδομένων. Για παράδειγμα για τα φάρμακα και τις σπάνιες ασθένειες. Αν υπάρχουν 5 ή 7 περιπτώσεις το χρόνο, είναι δύσκολο να βρει κανείς συσχετισμούς ή να υπάρξουν στατιστικά δεδομένα. Οπότε πιστεύουμε ότι με τη δημιουργία μιας σχετικής ενιαίας βάσης δεδομένων, θα υπάρξει και πρόοδος σε επίπεδο καταγραφής, παρατήρησης και τελικά αντιμετώπισης αυτής της ασθένειας. Τα Big data είναι σημαντικά.
Ειδικά στα ιατρικά δεδομένα μας ενδιαφέρει πολύ. Γιατί, για παράδειγμα, αν συμβεί κάτι με κάποιον που κάνει διακοπές στην Ελλάδα, πρέπει να πάει σε νοσοκομείο. Σε μερικές περιπτώσεις είναι σημαντικό να έχει ο γιατρός πληροφορίες για την γενική κατάσταση της υγείας του το συντομότερο δυνατό. Για παράδειγμα, αλλεργίες, ευαισθησίες και άλλα παρόμοια. Αλλά σήμερα, σε πολλά κράτη μέλη, στην πλειοψηφία τους θα έλεγα, τα στοιχεία του ασθενή δεν είναι αποθηκευμένα σε ένα σηείο. Είναι σε διαφορετικές πόλεις, νοσοκομεία, ιατρικούς φορείς. Αν υπάρξουν κάποια ιατρικά δεδομένα φυλαγμένα κάπου, τότε θα έχουμε νομικά εργαλεία να μεταφέρουμε από τη μία χώρα σε μια άλλη.
Στην πράξη, αν χρειαστεί και υπάρξει επικοινωνία μεταξύ του νοσοκομείου στην Ελλάδα και του νοσοκομείου στην Εσθονία, κανείς δεν θα πει ότι δεν σου δίνουμε πληροφορίες αν είναι να σωθεί μια ζωή. Αλλά αυτό μπορεί να πάρει κρίσιμη ώρα. Επίσης ένα θέμα υπάρχει σχετικά με το σε ποιον ανήκουν αυτά τα δεδομένα. Εννοείται βέβαια ότι πρέπει να προστατεύουμε τα προσωπικά δεδομένα του καθενός.
Απ’ ο,τι ξέρω, στην Εσθονία τα έχετε λύσει αυτά τα ζητήματα.
Στην Εσθονία, κάθε πολίτης έχει πρόσβαση στον ιατρικό του φάκελο. Μπορεί να επιτρέψει ή να απαγορεύσει την πρόσβαση άλλων σε αυτόν. Είναι στο χέρι του. Προσωπικά, έδωσα το οκ στην πρόσβαση στα ιατρικά μου αρχεία αν υπάρξει ανάγκη. Δεν εννοώ ότι άνοιξα την πόρτα για σκανδαλοθηρικά περιοδικά, εννοώ ότι θα μπορέσουν οι γιατροί να μπουν και να βρουν κάτι, αν υπάρξει ανάγκη. Σε περίπτωση που υπάρξει παραβίαση, θα υπάρξει τιμωρία. Τα ψηφιακά ίχνη είναι ανιχνεύσιμα στα ψηφιακά δεδομένα.
Γενικά στην Εσθονία, όλα τα στοιχεία μας είναι online και έχουμε πρόσβαση σε αυτά. Έχουμε υπολογίσει ότι με τον τρόπο αυτό εξοικονομούμε μια εβδομάδα εργασίας, ήτοι 2% του ΑΕΠ, που αντιστοιχεί στον προϋπολογισμό μας για την άμυνα. Άρα το σύστημα δουλεύει.
Πολλές υπηρεσίες χρειάζεται να συντονιστούν για το θέμα των δεδομένων. Υπάρχει συνεννόηση;
Δεν είναι μόνο οι τρεις διαφορετικές διευθύνσεις της Κομισιόν, αλλά πολύ περισσότεροι συνεργάτες. Φανταστείτε ότι μόνο οι Επίτροποι είναι 15! Για το on line φορολογικό σύστημα για παράδειγμα, συνεργάζομαι με τον Πιερ Μοσκοβισί, για τα δικαιώματα των καταναλωτών, με τη Βέρα Γιούροβα. Σε όλους τους τομείς σχεδόν υπάρχει η ανάγκη για συνεργασία στο θέμα της ψηφιακής αγοράς και κοινωνίας. Ακόμη και στην αγροτική ανάπτυξη. Όμως, τα ενδιαφέροντα είναι κοινά και είναι συχνά πιο εύκολο να συντονιστούμε εδώ στις Βρυξέλλες παρά στα κράτη μέλη. Δεν είναι θέμα ότι υπάρχουν καλοί ή κακοί, αλλά υπάρχουν διαφορετικές νοοτροπίες. Ψάχνουμε να βρούμε καλές λύσεις για όλους.
Οι εταιρίες πώς αντιδρούν στο «άνοιγμα» των data και metadata;
Αυτή την στιγμή, η προτεραιότητά μας είναι η ενιαιοποίηση της νομοθεσίας για τα δεδομένα σε όλα τα κράτη μέλη. Το θέμα που απασχολεί τις εταιρίες συχνά είναι η ιδιοκτησία των data.
Υπάρχουν για παράδειγμα εταιρίες, όπως η εταιρία φορτηγών Σκάνια, που δεν θέλουν να είναι ιδιοκτήτες των δεδομένων, αλλά θέλουν να τα χρησιμοποιούν. Η συγκεκριμένη εταιρία διαθέτει 250.000 φορτηγά σε όλον τον κόσμο και ήδη υπάρχει ροή πληροφοριών. Σε κάθε λεπτό, δευτερόλεπτο και βάσει των δεδομένων, η εταιρία μπορεί να καθορίσει την κίνηση και συντήρηση των οχημάτων, το χρόνο εργασίας των οδηγών και την εξοικονόμηση καυσίμων.
Αλλά υπάρχουν και κάποιες άλλες εταιρίες που θέλουν να τους ανήκουν τα δεδομένα. Δεν είναι σημαντικό γι’ αυτές σε ποιον ανήκουν οι συσκευές. Για την αυτοκινητοβιομηχανία για παράδειγμα θα ήταν εφιάλτης αν όλοι είχαν πρόσβαση στα δεδομένα τους on line. Το ζήτημα γι’ αυτήν είναι η προστασία. Πάντως, η γενική αρχή είναι ότι όλοι όσοι σχετίζονται στην παραγωγή θέλουν να έχουν πρόσβαση.
Μπορείτε να πείσετε δημόσιους τομείς σε κράτη μέλη επίσης;
Τώρα υπάρχει έντονη ζήτηση. Τα κράτη μέλη θέλουν να επιτρέψουν ελεύθερη ροή δεδομένων γιατί θα τους κοστίζει λιγότερο. Και θα είναι περισσότερο προστατευμένα.
Εννοείτε σε επίπεδο κυβερνοασφάλειας;
Ναι, το θέμα αυτό είναι ακόμη πιο σημαντικό από ο,τι η ελεύθερη διακίνηση των δεδομένων. Προτείναμε την στρατηγική μας το 2013 και τώρα μιλάμε για νέα στρατηγική που πρέπει να έχει η Κομισιόν. Κάποιοι λένε δεν είναι ακόμη καιρός. Αλλά από τότε, η τεχνολογία έχει προχωρήσει πολύ. Και ξέρουμε ότι, σύμφωνα με κάποιες προγνώσεις, θα υπάρχουν 50 δισεκατομμύρια συνδεδεμένες συσκευές έως το 2020. Σε ιδιωτικά χέρια, στην ΕΕ θα υπάρχουν 6 δισ. συσκευές στο ίντερνετ ως 2020.
Κι έπειτα, είχαμε και τις κυβερνοεπιθέσεις το περασμένο φθινόπωρο. Κακοποιοί προσπάθησαν να δημιουργήσουν botnets στις ΗΠΑ, παίρνοντας τον έλεγχο των συσκευών. Μεγάλες πλατφόρμες «έπεσαν».
Οι ΗΠΑ παίρνουν πολύ σοβαρά πλέον το θέμα. Και υπάρχει και ένα μήνυμα για εμάς. Γιατί σήμερα είναι πολύ εύκολο να δημιουργηθεί πρόβλημα από κακόβουλους σε συνδεδεμένες συσκευές. Γιατί οι άνθρωποι αγοράσουν νέο smartphone, ipad και κάποιοι θα αλλάξουν τις εργοστασιακές ρυθμίσεις. Όμως όχι όλοι. Κι επίσης όταν αγοράζει κανείς λάμπες, ψυγείο, air condition, ακόμη και ηλεκτρική σκούπα –το ρομποτάκι- δεν θα ασχοληθεί κανείς να αλλάξει τον κωδικό. Στις περισσότερες συσκευές, άλλωστε, είναι κλειδωμένοι.
Επομένως, με αυτόν τον τρόπο είναι εύκολο να έχεις botnets και denial services attacks. Θέλουμε λοιπόν να συμφωνήσουμε –αν όχι διαπλανητικά– τουλάχιστον μέσα στην ΕΕ ένα κοινό κώδικα για τα standards του ίντερνετ για να αποφύγουμε τέτοιες επιθέσεις.
Ακούγεται σαν ένας ολοκαίνουργιος κόσμος που τίποτα δεν έχει συμφωνηθεί και όλα πρέπει να γίνουν από την αρχή!
Δεν είμαστε εντελώς στην αρχή. Υπάρχει ήδη πρόοδος. Δεν είναι λογικό να προσπαθείς να ρυθμίσεις θεσμικά κάποιες διαδικασίες σε πολύ αρχικό επίπεδο. Γιατί μπορεί να βάλεις πολλούς περιορισμούς και να χάσεις την ευκαιρία της καινοτομίας για παράδειγμα ή την ανταγωνιστικότητά μας.
Τελικά είμαστε προστατευμένοι από τις επιθέσεις πάσης φύσεως;
Το 50% των κρατών μελών, δεν μπορούν να προστατεύσουν τα συστήματά τους. Στα άλλα, υπάρχει η δυνατότητα. Είναι μια αληθινή ανάγκη, τα κράτη μέλη να έχουν υποστήριξη από ΕΕ. Και όταν μιλάμε για νέα στρατηγική για κυβερνοασφάλεια, μιλάμε για νέους κανόνες στο ίντερνετ, νέα εντολή στο ευρωπαϊκό agency ENISA, που βρίσκεται στην Ελλάδα, για κανονισμό ασφαλείας. Σκέφτομαι επίσης το ενδεχόμενο να υπάρξει και δυνατότητα επιχειρησιακής αντίδρασης από την ΕΕ. Γιατί σήμερα σε πέντε κράτη-μέλη έχουν υπηρεσίες 24/7 για αντίδραση. Στις περιπτώσεις κρίσης, τα κράτη μέλη προσβλέπουν σε βοήθεια από την ΕΕ, και από την Ελλάδα, τον ENISA. Πρέπει να ενδυναμώσουμε τους θεσμούς της κυβερνοασφάλειας.
Υπάρχει ήδη ομάδα «κρούσης» της Κομισιόν;
Όχι. Οι 30 εργαζόμενοι που ασχολούνται με το θέμα είναι αδύνατο να παράσχουν κάλυψη σε όλα τα κράτη μέλη. Είναι μόνο για θεσμούς.
Ωστόσο, δεν θα υπάρξει νέο πρακτορείο της ΕΕ, αλλά το δίκτυο των cyber security excellence centers και ο ENISA.
Οι Αμερικανοί επενδύουν μόνο φέτος για το θέμα, με χρήματα δηλαδή φορολογουμένων, 19 δις. δολάρια. Στην ΕΕ τα χρήματα είναι λιγότερα, αλλά υπάρχουν πολλές ιδιωτικές εταιρίες που επενδύουν. Πρέπει να κάνουμε πολλά περισσότερα. Οι κυβερνοεγκληματίες συμπεριφέρονται ως… βιομηχανία ήδη και η συνεργασία μεταξύ τους είναι, όπως αποδεικνύεται, καλή γι’ αυτούς. Αυτοί έχουν ελεύθερη διακίνηση δεδομένων, αλλά οι θεσμοί όχι!
Και η Ελλάδα πού βρίσκεται στην ψηφιακή εποχή;
Σύμφωνα με την κατάταξη στον πίνακα ψηφιακής κοινωνίας, η θέση της Ελλάδας δεν είναι καλή. Είναι στην 26η θέση, μπορεί δηλαδή να πάει πολύ καλύτερα. Αλλά τα καλά νέα είναι ότι υπάρχει ανάπτυξη στον τομέα αυτό, η οποία καταγράφεται και βελτιώνονται τα πράγματα αρκετά γρήγορα. Γιατί η ανάπτυξη είναι μεγαλύτερη στην Ελλάδα από το μέσο όρο της ΕΕ, οπότε βελτιώνεται η κατάσταση. Αν θα έδινα συμβουλή, θα ήταν keep going. Πηγαίνετε προς την σωστή κατεύθυνση.
Και μια που είσαστε αντιπρόεδρος, μία άποψη για την οικονομική κατάσταση της Ελλάδας και την έξοδό της στις αγορές.
Η Ελλάδα έπαιρνε μέρος σε Μαραθώνιο που δεν ήθελε να συμμετάσχει. Όταν είχα επισκεφθεί την Αθήνα, είχα πει ότι βρισκόμαστε στα τελευταία χιλιόμετρα αυτού του δρόμου. Αλλά τώρα, φαίνεται ότι είμαστε σχεδόν στη γραμμή του τερματισμού. Ήταν αρκετά οδυνηρό για όλους τους Ελληνες, αλλά όλοι μας οφείλουμε να μαθαίνουμε από τα λάθη μας στις χώρες μας. Και τώρα, τα δείγματα είναι καλά, η Ελλάδα είναι καλά και χάρη στους καθημερινούς ανθρώπους και τις θυσίες τους, η οικονομία είναι στην σωστή τροχιά. Οπότε, ναι, νομίζω ότι οι κυβερνήσεις σας έκαναν καλή δουλειά.
Θυμάμαι όταν ήμουν πρωθυπουργός στην Εσθονία, όταν είχε ξεσπάσει η ελληνική κρίση και οι συζητήσεις ήταν πολλές και έντονες για το αν έπρεπε να βοηθήσουμε την Ελλάδα ή όχι. Εγώ υποστήριξα τότε και πάντα ότι έπρεπε να σταθούμε στους Ελληνες. Και μερικές φορές ήταν δύσκολο να το υποστηρίξω στο Κοινοβούλιο της χώρας μου. Το έκανα όμως. Σήμερα, βλέπω και τις δικές μας επιλογές να έχουν αποτέλεσμα και χαίρομαι ιδιαίτερα γι’ αυτό. Πρέπει να είμαστε αλληλέγγυοι. Τα πράγματα βελτιώνονται καθημερινά. Ελπίζω η βελτίωση να συνεχιστεί.
Τι πρέπει να γνωρίζουμε
-Ερευνα για την data economy (https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/final-results-european-data-market-study-measuring-size-and-trends-eu-data-economy) έδειξε ότι η αξία της ελληνικής οικονομίας δεδομένων ήταν πάνω από 1.233 δισ. ευρώ το 2015, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 0,61% του ΑΕΠ. Λόγω του ετήσιου ρυθμού αύξησης του 5,04%, η αξία αυτή αυξήθηκε σε 1,295 δισ. ευρώ, δηλαδή 0,64% του ΑΕΠ το 2016. Η αξία της οικονομίας των στοιχείων θα μπορούσε να αυξηθεί σε 3.071 δισ. ευρώ έως το 2020, αντιπροσωπεύοντας το 1,48% του ΑΕΠ.
Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, ο κλάδος απασχολούσε 55.000 επαγγελματίες το 2015 και 66.000 το 2016 που αποτελεί 20,6% αύξηση σε ετήσια βάση. Μέχρι το 2020, εκτιμάται ότι ο αριθμός των επαγγελματιών στον τομέα των data θα μπορούσε να αυξηθεί σε 96.000 επαγγελματίες των δεδομένων, εφόσον έχουν τεθεί σε εφαρμογή όλες οι κατάλληλες συνθήκες.
Πρόσφατη μελέτη που διεξήχθη από την Ευρωπαϊκή Πύλη Δεδομένων έχει κατατάξει την Ελλάδα σε μια προηγμένη ομάδα χωρών (κατηγορία “fast trackers”) στο ζήτημα των ανοιχτών δεδομένων. Αυτό σημαίνει ότι παρά τις περιοχές όπου υπάρχει χώρος για βελτίωση (κυρίως χαμηλή διαθεσιμότητα μηχανοκίνητων δεδομένων), η επαναχρησιμοποίηση (re-use) κυβερνητικών δεδομένων αυξάνεται σταθερά και η ευαισθητοποίηση σχετικά με τα ανοιχτά δεδομένα τόσο εντός όσο και εκτός του δημόσιου τομέα είναι υψηλή. Η κεντρική διοίκηση (Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης) προωθεί ενεργά την επαναχρησιμοποίηση κυβερνητικών δεδομένων π.χ. Με τη διοργάνωση μηνιαίων εργαστηρίων τόσο για τη δημόσια διοίκηση όσο και για τους δυνητικούς χρήστες, καθώς και για την ενίσχυση της εθνικής ανοικτής πύλης δεδομένων data.gov.gr
-Παρόλο που η ΕΕ δεν συμμετέχει ως Ενωση απευθείας στο www.opengovpartnership.org, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ακολουθεί από κοντά τις δραστηριότητές του. Επιπλέον, ένας αριθμός κρατών μελών της ΕΕ συμμετέχουν στο EU Open Data Portal ( http://www.data.europa.eu/euodp)
-Σχετικά με το FAIR (Findable, Accessible, Identifiable and Re-usable).
Η κόνσεπτ του FAIR εφαρμόζεται στα ερευνητικά δεδομένα και ενσωματώνεται σε όλα τα σχέδια του προγράμματος «Ορίζοντας 2020» ως μέρος των σχεδίων διαχείρισης δεδομένων. Η Γενική Διεύθυνση Έρευνας και Καινοτομίας της Κομισιόν έχει συγκροτήσει μια επιτροπή εμπειρογνωμόνων για παροχή συμβουλών και συστάσεων για μελλοντικές δράσεις.
Όσον αφορά τις δημόσιες διοικήσεις των κρατών μελών, η οδηγία της ΕΕ για την επαναχρησιμοποίηση πληροφοριών του δημόσιου τομέα διευκολύνει την επαναχρησιμοποίηση δεδομένων που κατέχουν οι κυβερνήσεις. Ωστόσο, ορισμένοι τύποι σημαντικών δεδομένων που χρηματοδοτούνται από το Δημόσιο, όπως τα ερευνητικά δεδομένα, δεν καλύπτονται μέχρι στιγμής από την παρούσα οδηγία.
Όπως ανακοινώθηκε στην ενδιάμεση ανασκόπηση της στρατηγικής για την ψηφιακή ενιαία αγορά που παρουσιάστηκε τον Μάιο (δελτίο τύπου: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-1232_en.htm), η Επιτροπή, την άνοιξη του 2018, αναμένεται να προετοιμάσει μια πρωτοβουλία για την προσβασιμότητα και την επαναχρησιμοποίηση δημόσιων και χρηματοδοτούμενων από το δημόσιο δεδομένων και να διερευνήσει περαιτέρω το θέμα των ιδιωτικών δεδομένων που παρουσιάζουν δημόσιο ενδιαφέρον.
-Για το πρόγραμμα «Ορίζοντας 2020», η Κομισιόν προωθεί την έννοια των στοιχείων FAIR. Η διαφάνεια αποτελεί μέρος του FAIR, παρόλο που υπάρχουν επίσης σοβαροί λόγοι για τη διατήρηση κάποιων δεδομένων κλειστών και συνεπώς επιτρέπουμε την εξαίρεση από το άνοιγμα των ερευνητικών δεδομένων, π.χ. για λόγους που σχετίζονται με την εθνική ασφάλεια ή την προστασία των προσωπικών δεδομένων (προστασία της ιδιωτικής ζωής).
Το ψηφιακό προφίλ της Ελλάδας