Είναι η Ελλάδα μια χώρα φιλική στις ψηφιακές πλατφόρμες και στις εφαρμογές;
Διαβάζεται σε 4'Με αφορμή την πρόσφατη προσπάθεια παρεμπόδισης της λειτουργίας της FREENOW στο Ηράκλειο της Κρήτης, επειδή προσφέρει διαφάνεια στην τιμολόγηση του επιβάτη, την οποία απέρριψε σε πρώτο στάδιο το αρμόδιο τοπικό δικαστήριο, ανοίγουμε το φάκελο της λειτουργίας των ψηφιακών εφαρμογών στην Ελλάδα.
- 02 Μαΐου 2024 09:00
Μπήκαν στη ζωή μας πριν περίπου 13 χρόνια, μέσα από την ίδρυση της taxibeat, συνέχεια της οποίας αποτελεί η FREENOW σήμερα. Μια πανευρωπαϊκά δημοφιλής ψηφιακή εφαρμογή εύρεσης ταξί που λειτουργεί σε 9 χώρες και πάνω από 150 πόλεις. Στην Ελλάδα τη χρησιμοποιούν 9.000 οδηγοί ταξί σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο Κρήτης και σχεδόν 1.2 εκατ. επιβάτες, με τα ποσοστά ανταπόκρισης στα αιτήματα εύρεσης ταξί να ξεπερνούν το 97%.
Και ενώ εμείς ως επιβάτες έχουμε εξοικειωθεί με τις ψηφιακές εφαρμογές ταξί, δεν φαίνεται να συμβαίνει το ίδιο και με τις ρυθμιστικές αρχές που επιμένουν να αγνοούν την τεχνολογική πραγματικότητα, στερώντας από το ελληνικό κράτος έσοδα και ΦΠΑ.
Ελλάδα, μία χώρα μη φιλική στις ψηφιακές εφαρμογές μετακίνησης
Πέρα από τα ζητήματα ασφαλείας όμως, που εγείρονται από τη μη ρυθμισμένη αγορά, αλλά και το φαινόμενο της συχνής υπερχρέωσης των επιβατών, το ελληνικό κράτος χάνει σημαντικά έσοδα από τη φορολόγηση τόσο των υπηρεσιών ταξί, όσο και της λειτουργίας τέτοιων διεθνών εφαρμογών, που με την εξαίρεση της FREENOW, συνήθως τιμολογούν από το εξωτερικό, αφήνοντας σημαντικά παράθυρα φοροαποφυγής.
Σε αντίθεση με χώρες όπως η Ρουμανία, η Πολωνία και φυσικά οι Γερμανία, Ιρλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, κ.α., η Ελλάδα παραμένει μια χώρα μη φιλική στις ψηφιακές εφαρμογές μετακίνησης. Νομοθεσία με γκρίζες ζώνες, αντιφατικές διατάξεις, έλλειψη συνολικού σχεδιασμού, αδυναμία ελέγχου της αγοράς και ουσιαστικών ελέγχων συνθέτουν ένα επιχειρηματικό φαρ ουέστ, που απωθεί σημαντικές επενδύσεις.
Το καθεστώς λειτουργίας
Και καθώς στη χώρα μας οι ψηφιακές πλατφόρμες λειτουργούν σε ένα γκρίζο καθεστώς, την ίδια στιγμή στην υπόλοιπη Ευρώπη αδειοδοτούνται ως διαμεσολαβητές για να μπορεί το κράτος να τις ελέγχει και να φορολογεί τα έσοδά τους. Εντός συνόρων υπάρχει μόνο ένας νόμος – φάντασμα του 2018, με βάση τον οποίο οι εφαρμογές θα έπρεπε να πάρουν μεταφορική άδεια. Προφανώς έμεινε στα χαρτιά, καθώς δεν μπορούσε να εφαρμοστεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες, μιας και τα οχήματα δεν ανήκουν στις πλατφόρμες, άρα ο νόμος πρακτικά δεν τις περιλαμβάνει.
Αυτό το κενό έχει ως συνέπεια να ξεπηδούν σαν τα μανιτάρια διαδικτυακές σελίδες που υποχρεώνουν κυρίως τουρίστες, μεταφέροντάς τους με ιδιωτικά οχήματα, ενώ αφήνονται εταιρίες να τιμολογούν ως διασυνοριακές (!) διαδρομές ταξί μέσω πλατφόρμας, που λαμβάνουν χώρα μεταξύ Παγκράτι – Κολιάτσου. Είναι χαρακτηριστικό, πως στο -κατά τα άλλα οργανωμένο- Βερολίνο, όταν επιχειρήθηκε πρόσφατος έλεγχος τέτοιων εταιρειών απέδειξε πως ένα στα τέσσερα οχήματα τους, ήταν ‘πειρατικό’, χωρίς τις απαιτούμενες άδειες και νόμιμο φορολογικό μηχανισμό. Φανταστείτε, πως στη χώρα μας, αν μόνο μέσα από την πλατφόρμα της FREENOW πραγματοποιήθηκαν το 2023, 500.000 διαδρομές διεθνών χρηστών της, που ήρθαν στην Ελλάδα για διακοπές, σκεφτείτε τι συμβαίνει στη υπόλοιπη -αρύθμιστη- αγορά.