Facebook – Instagram: Η ανατομία μιας “πτώσης” και οι εφιάλτες του Zuckerberg
Διαβάζεται σε 6'Γιατί Facebook και Instagram “έπεσαν” τη χειρότερη στιγμή, πόσο θα κοστίσει στη Meta και πότε ο Mark Zuckerberg είχε ξαναζήσει κάτι αντίστοιχο.
- 06 Μαρτίου 2024 10:15
Για πάνω από μία ώρα το απόγευμα της Τρίτης, (ξανα)είδαμε ένα μέρος της κοινωνικής μας ζωής μακριά από Facebook και Instagram. Λίγο μετά τις 5μ.μ., οι αναφορές γίνονταν με ρυθμούς γεωμετρικής προόδου, με εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες να δηλώνουν πως δεν είχαν πρόσβαση στους προσωπικούς τους λογαριασμούς, όπως και στο Messenger, χωρίς όμως να βρίσκουν άμεσες απαντήσεις.
Η ανεξήγητη αποσύνδεση και η αδυναμία επανασύνδεσης, σε συνδυασμό με τις μεθόδους επαλήθευσης των προσωπικών στοιχείων από την πλατφόρμα, έκαναν αρκετούς να πιστέψουν ότι έπεσαν θύματα hacking. Την ίδια ώρα, βέβαια, κάποιοι “πάλευαν” να θυμηθούν τους κωδικούς τους.
Οι πρώτες απαντήσεις, μαζί και η ανακούφιση για πολλούς, ήρθαν από το Downdetector, την ιστοσελίδα αναφορών για τέτοιου είδους προβλήματα (που δεν τα λες και μικρά). Στην κορύφωση του “blackout”, έγιναν περισσότερες από 550.000 αναφορές για διακοπές στο Facebook και περίπου 92.000 για το Instagram. Η πλειοψηφία των χρηστών του Facebook (76%) ανέφερε προβλήματα με τη σύνδεση, ενώ το 61% των χρηστών του Instagram ανέφερε προβλήματα με την ίδια την εφαρμογή.
Η συνέχεια μεταφέρθηκε στο… αντίπαλο δέος: Εκατοντάδες χιλιάδες σχόλια στο Twitter, μεταξύ των δύο παγκόσμιων trends που εξακολουθούν να βρίσκονται στην κορυφή της λίστας με το όνομα #facebookdown και #instagramdown, ανέφεραν ότι δεν μπορούσαν να συνδεθούν, με τους περισσότερους χρήστες βέβαια να επιστρατεύουν το χιούμορ, όσο η αναμονή συνεχιζόταν και η υπομονή εξαντλούνταν.
Κάπου ανάμεσά τους και ο Έλον Μασκ, ο οποίος τους καλωσόρισε και το διασκέδασε όσο ο Zuckerberg έβλεπε εφιάλτες: “Αν διαβάζετε αυτήν την ανάρτηση, είναι επειδή οι διακομιστές μας λειτουργούν”. Το παρακάτω post πάλι, χωρίς κάποιο σχόλιο, εξηγεί πόσο απόλαυσε τη στιγμή.
Την ίδια ώρα, η Meta, που έχει περίπου 3,19 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες καθημερινά σε όλη την “οικογένεια” εφαρμογών της, (μεταξύ αυτών WhatsApp και Threads), προσπαθούσε να βγάλει άκρη για τα προβλήματα στις πλατφόρμες της. Παράλληλα, σύμφωνα με τον ιστότοπο Metastatus της εταιρείας, πολλά επιχειρηματικά εργαλεία, όπως το Ads Manager, το Meta Business Suite και το Meta Admin Center ήταν εκτός λειτουργίας.
Το Twitter ήταν το “αποκούμπι” και για τον διευθυντή επικοινωνίας της Meta, Andy Stone, που εμφανίστηκε -αρκετά- αργότερα για να μας πει ότι η εταιρεία γνώριζε τα προβλήματα και “εργαζόταν για την αποκατάστασή” τους. Δημοσίευσε άλλο ένα μήνυμα μισή ώρα αργότερα υπονοώντας ότι το πρόβλημα επιλύθηκε και ζητούσε συγγνώμη για την ταλαιπωρία.
Οι -όχι και τόσο τυχαίες- συγκυρίες της πτώσης
Πριν από ακριβώς ένα μήνα, ο Mark Zuckerberg έσβηνε 20 κεράκια, για τα ισάριθμα χρόνια ζωής του Facebook, της δημοφιλούς πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης που άλλαξε τον τρόπο επικοινωνίας παγκοσμίως.
“Πριν από 20 χρόνια ξεκίνησα ένα πράγμα. Στην πορεία, πολλοί καταπληκτικοί άνθρωποι προσχώρησαν και φτιάξαμε μερικά ακόμα φοβερά πράγματα. Ακόμα συνεχίζουμε και τα καλύτερα έρχονται”, έγραφε. Και τα καλύτερα ήρθαν για τη Meta. Τουλάχιστον μέχρι χθες…
Βλέπετε, το timing της πτώσης δεν ήταν το καλύτερο δυνατό για τη μετοχή της Meta, η οποία έκλεισε στα 502,30 δολάρια την 1η Μαρτίου και έφτασε τα 504,42 δολάρια στις 4 Μαρτίου, σημειώνοντας ρεκόρ όλων των εποχών. Την Τρίτη, όμως, οι μετοχές σημείωσαν κατακόρυφη πτώση κλείνοντας στα 490,22 δολάρια.
Facebook και Instagram φαίνεται πως ήταν διατεθειμένα, πέφτοντας, να πάρουν μαζί τους και άλλες μετοχές τεχνολογικών εταιρειών που επίσης υποχώρησαν. Amazon, Netflix, Alphabet και Google, σημείωσαν επίσης πτώση.
Όσο για τον ίδιο τον Zuckerberg;
Σύμφωνα με εκτίμηση του Dan Ives, CEO της Wedbush Securities της Νέας Υόρκης, ο ιδιοκτήτης της Meta πιθανόν να έχασε 100 εκατομμύρια δολάρια σε έσοδα λόγω της πτώσης: “Πρόκειται για ένα αμελητέο ποσό που είναι πιθανότατα κάτω από 100 εκατομμύρια δολάρια χαμένων εσόδων”, είπε στην DailyMail.
Super “Blackout” τη χειρότερη μέρα
Η χρονική συγκυρία του “blackout” πάντως ήταν αρνητική και για έναν ακόμη λόγο. Η 5η Μαρτίου είναι κοινώς γνωστή ως “Super Teusday” στις ΗΠΑ, με τις προκριματικές εκλογές σε Ρεπουμπλικανικό και Δημοκρατικό Κόμμα.
Ήταν μία μέρα που, οι ψηφοφόροι οι οποίοι έσπευσαν (σε 15 πολιτείες) στις κάλπες και οι χρήστες των Social Media, σίγουρα περίμεναν για τα “πάρε-δώσε” στα σχόλια των αποτελεσμάτων. Η προσωρινή κατάρρευση, λοιπόν, μετέφερε τη συζήτηση στο Twitter, στερώντας από τις πλατφόρμες τη δυνατότητα σχολιασμού για πάνω από μία ώρα.
Ενδιαφέρον βέβαια παρουσιάζει και το δημοσίευμα των New York Times οι οποίοι αναφέρονται σε μία άλλη συγκυρία. Η κατάρρευση ήρθε λίγο πριν εκπνεύσει η προθεσμία (τόσο για τη Meta ΄όσο και για άλλους τεχνολογικούς κολοσσούς), ώστε να συμμορφωθούν στον Νόμο για τις Ψηφιακές Αγορές (Digital Services Act), έναν νέο νόμο της Ε.Ε. που στοχεύει στην αύξηση του ανταγωνισμού στην ψηφιακή αγορά. Ο νόμος απαιτεί από τις εταιρείες να αναθεωρήσουν τον τρόπο λειτουργίας ορισμένων εκ των προϊόντων τους, ώστε οι μικρότεροι ανταγωνιστές να έχουν πρόσβαση στους χρήστες τους.
Μέχρι την Πέμπτη, αναμένεται η Google να έχει αλλάξει τον τρόπο εμφάνισης ορισμένων αποτελεσμάτων αναζήτησης, η Microsoft να μην έχει στους πελάτες των Windows το εργαλείο αναζήτησης Bing και η Apple να έχει δώσει για πρώτη φορά στους χρήστες των iPhone και των iPad πρόσβαση σε ανταγωνιστικά καταστήματα εφαρμογών, όπως και συστήματα πληρωμών.
Πότε είχαν ξαναπέσει Facebook και Instagram
Να θυμίσουμε ότι η τελευταία μακράς διάρκειας (μεγαλύτερη στην ιστορία τους) πτώση των Facebook και Instagram ήταν στις 4 Οκτωβρίου 2021, όταν έμειναν εκτός λειτουργίας για 7 ώρες και 11 λεπτά.
Η διακοπή εμπόδισε τους χρήστες παγκοσμίως να συνδεθούν και απέκλεισε ακόμη και την πρόσβασή τους σε ιστότοπους τρίτων. Κατά τη διάρκεια της διακοπής, πολλοί χρήστες είχαν στραφεί στο Twitter, το Discord, το Signal και το Telegram, προκαλώντας συμφόρηση και εν τέλει διακοπές και στους διακομιστές αυτών των σελίδων.
Άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, συμπεριλαμβανομένων των YouTube και X, είχαν αντιμετωπίσει προβλήματα την ίδια μέρα.
Το ύψος του “λογαριασμού” εκείνης της ημέρας για το Facebook ήταν 65 εκατομμύρια δολάρια χαμένων εσόδων, με τη μετοχή του να υποχωρεί κατά 4,8%. Την ίδια ώρα, η περιουσία του Zuckerberg μειώθηκε κατά 6 δισεκατομμύρια δολάρια.
Εκείνος, πάντως, τη συγγνώμη του τη ζήτησε.