Τι σημαίνει η νίκη Τραμπ για τον Έλον Μασκ και τις επιχειρήσεις του
Διαβάζεται σε 7'Ο Έλον Μασκ στήριξε όσο κανένας άλλος επιχειρηματίας τον Ντόναλντ Τραμπ για την προεδρία των ΗΠΑ. Τι αλλαγές μπορεί να φέρει τώρα σε Tesla, Space X και Χ η εκλογή του;
- 06 Νοεμβρίου 2024 20:01
Ο Έλον Μασκ είναι αναμφίβολα ο επιχειρηματίες που υποστήριξε όσο κανένας άλλος τον Ντόναλντ Τραμπ στην κούρσα του για την προεδρία των ΗΠΑ και πλέον ήρθε η ώρα που δικαιούται να περιμένει την ανταμοιβή του.
Ο τιτάνας της τεχνολογίας δώρισε μεν περίπου 119 εκατομμύρια δολάρια στην προεκλογική εκστρατεία του νέου προέδρου των ΗΠΑ , όμως με το άνοιγμα της αγοράς την Τετάρτη, είδε την μετοχή της Tesla να εκτοξεύεται ανεβάζοντας τη συνολική αξία των μετοχών του Μασκ κατά 13 δισεκατομμύρια δολάρια, μια απόδοση άνω του 11,000% για τα χρήματα που έδωσε.
Μπορεί λοιπόν το μέλλον των επιχειρήσεων του Μασκ να προδιαγράφεται λαμπρό με τον Τραμπ στο “τιμόνι” του Λευκού Οίκου, όμως δεν θα λείψουν και οι προκλήσεις.
Τι σημαίνει η νίκη Τραμπ για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Tesla
Υπενθυμίζεται ότι στο παρελθόν, ο Τραμπ, δεν είχε μιλήσει και με τα καλύτερα λόγια για τα ηλεκτρικά οχήματα.
Στην πραγματικότητα, είχε ταχθεί ανοιχτά εναντίον τους, λέγοντας ότι είναι υπερβολικά ακριβά, έχουν περιορισμένη αυτονομία και θα καταστρέψουν τις θέσεις εργασίας και τη βιομηχανία αυτοκινήτων στην Αμερική. Παρ’ ότι αυτή η στάση θα μπορούσε να θεωρηθεί πλήγμα για την Tesla, στην πραγματικότητα, η μείωση ή ακόμα και η διακοπή της ομοσπονδιακής υποστήριξης για τα ηλεκτρικά οχήματα, θα εμπόδιζε την είσοδο των ανταγωνιστών του Μασκ στην αγορά.
Οι επιδοτήσεις
Μπορεί βέβαια ο Μασκ να έδειχνε την απεριόριστη στήριξή του στο Τράμπ, όμως στην πραγματικότητα, η κυβέρνηση Μπάιντεν, ήταν αυτή που προσέφερε σημαντική κρατική στήριξη για την κατασκευή και αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ. Συγκεκριμένα, έδωσε δισεκατομμύρια δολάρια σε δάνεια για να ενθαρρύνει τους κατασκευαστές να επενδύσουν σε εργοστάσια για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων, μπαταριών και σταθμών φόρτισης ενώ θέσπισε και πίστωση φόρου 7.500 δολαρίων για τους αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Μάλιστα, ειδικοί της βιομηχανίας πιστεύουν ότι ο Τραμπ θα καταργήσει αυτά τα προγράμματα και θα μπορούσε να δώσει εντολή στο Υπουργείο Οικονομικών να αλλάξει τους κανόνες που καθορίζουν πότε οι αγοραστές αυτοκινήτων δικαιούνται την πίστωση φόρου ή να αποφασίσει ακόμα και την κατάργησή της.
Ο Μασκ, ωστόσο, έχει δηλώσει ότι δεν ανησυχεί για την κατάργηση των επιδοτήσεων, καθώς η Tesla τις θεωρεί ως μέσο βοήθειας προς τις παραδοσιακές κατασκευάστριες εταιρείες αυτοκινήτων ώστε να μετακινηθούν στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.
«Αφαιρέστε τις επιδοτήσεις. Αυτό μόνο θα βοηθούσε την Tesla», είχε γράψει ο Μασκ στο X τον Ιούλιο.
Σημειώνεται πως, αύξηση του ανταγωνισμού είχε ως αποτέλεσμα να μειωθούν οι παγκόσμιες πωλήσεις της Tesla κατά 2% τους πρώτους εννέα μήνες του 2024 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Παρά την αύξηση πωλήσεων και κερδών το τρίτο τρίμηνο, ήταν η πρώτη φορά που η εταιρεία σημείωσε τέτοια πτώση στην ιστορία της.
Τι θα γίνει με τα self-driving αυτοκίνητα
Ο Τραμπ είναι πιθανό να δώσει το «πράσινο φως» στα πλήρως αυτόνομα οχήματα του Μασκ, που δεν έχουν ακόμα κατασκευαστεί, καθώς και σε έναν στόλο των αποκαλούμενων «ρομποταξί» για μεταφορά χωρίς οδηγό.
«Κατά την άποψή μας, η Tesla και ο CEO της, Έλον Μασκ, είναι ίσως οι μεγαλύτεροι κερδισμένοι από το αποτέλεσμα των εκλογών, και πιστεύουμε ότι η νίκη του Τραμπ θα επιταχύνει την κανονιστική έγκριση της τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης της εταιρείας», ανέφερε ο αναλυτής της CFRA Research, Γκάρετ Νέλσον.
Μέχρι στιγμής, τα συστήματα πλήρους αυτόνομης οδήγησης της εταιρείας, γνωστά ως Autopilot και Full Self-Driving (FSD), υπόκεινται σε έρευνες από τις ομοσπονδιακές ρυθμιστικές αρχές ασφαλείας μετά από μια σειρά ατυχημάτων. Αυτές οι έρευνες θα μπορούσαν να καθυστερήσουν την έγκριση των self-driving οχημάτων Tesla για κυκλοφορία στους δρόμους, παρά τον ισχυρισμό του Μασκ ότι τα Tesla με FSD είναι ήδη ασφαλέστερα από τα αυτοκίνητα που οδηγούνται από ανθρώπους.
«Υπό τον Τραμπ, αυτές οι έρευνες θα μπορούσαν να εξαφανιστούν σταδιακά» σημειώνει ο αναλυτής τεχνολογίας της Wedbush Securities, Ντάνιελ Άιβς Άιβς.
Πώς επηρεάζουν την Tesla οι σχέσεις Κίνας – Τραμπ
Το μεγαλύτερο πρόβλημα για την Tesla από τη νίκη του Τραμπ είναι η πιθανή αναζωπύρωση του εμπορικού πολέμου με την Κίνα λόγω της σημασίας του εργοστασίου της στη Σαγκάη για τις παγκόσμιες πωλήσεις και τα κέρδη της.
Με τη νίκη του, ο Τραμπ «θα είναι πολύ πιο σκληρός με την Κίνα, και τότε τα αρνητικά θα μπορούσαν να υπερκαλύψουν τα θετικά για την Tesla» αναφέρει ο Άιβς. «Περισσότερο από το 40% των κερδών προέρχεται από την κινεζική αγορά. Η Tesla θα βρεθεί εν μέσω διασταυρούμενων πυρών».
Έλον Μασκ: Τι διακυβεύεται αν αποκτήσει επίσημο ρόλο στην κυβέρνηση Τραμπ
Παράλληλα, οι αναλυτές βλέπουν περισσότερο ως πρόβλημα και λιγότερο ως κάτι θετικό το ενδεχόμενο ο Μασκ να αποκτήσει κυβερνητικό ρόλο δίπλα στον Τραμπ. Υπενθυμίζεται πως οι δύο άντρες είχαν αναφέρει σε προεκλογικές συγκεντρώσεις πως αν ο Τραμπ αναλάμβανε τα ηνία θα ανέθετε στον Μασκ να ηγηθεί των προσπαθειών της κυβέρνησής του για τη μείωση της σπατάλης του δημόσιου χρήματος.
Ωστόσο, είτε ο Έλον Μασκ αποκτήσει έναν επίσημο είτε έναν άτυπο κυβερνητικό ρόλο στη νέα διοίκηση του Τραμπ, το τελευταίο πράγμα που θα ήθελαν οι επενδυτές της Tesla είναι να δουν τον ηγέτη τους να σπαταλά τον χρόνο του σε κάτι άλλο εκτός της επιχείρησης.
«Είναι περισσότερος χρόνος μακριά από την Tesla σε μια στιγμή που τον χρειάζεται περισσότερο από ποτέ» δήλωσε ο Άιβς.
Η επίδραση σε SpaceX και X
Η άλλη σημαντική επιχείρηση του Μασκ, η SpaceX, πιθανότατα δεν θα είχε πολύ διαφορετικές σχέσεις με την ομοσπονδιακή κυβέρνηση ανεξάρτητα από το ποιος θα ήταν πρόεδρος ενώ ταυτόχρονα δεν απειλείται από τον κύριο ανταγωνιστής της, την Boeing, η οποία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με το διαστημικό σκάφος της που έχει αναλάβει η NASA για να μεταφέρει αστροναύτες από και προς τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.
Όμως και στην περίπτωση του X, που έχει επικριθεί ευρέως, ειδικά από τους Δημοκρατικούς, για τη διάδοση παραπληροφόρησης, δεν φαίνεται ότι θα αλλάξουν πολλά. Ούτως ή άλλως, παρά την αντιδράσεις, έως τώρα δεν έχουμε δει επιβολή κάποιων περιορισμών, ακόμα και υπό την κυβέρνηση Μπάιντεν. Έτσι, και η νέα ηγεσία Τραμπ πιθανότατα δεν θα προβεί σε ενέργειες εναντίον της πλατφόρμας του Μασκ. Σημειώνεται δε, πως με τις οικονομικές ζημίες από την εξαγορά της πλατφόρμας, το X αποτελεί πλέον σχετικά μικρό μέρος της συνολικής περιουσίας του Μασκ.