Το Instagram “απειλεί” το Twitter ως πηγή ενημέρωσης
H κλιματική αλλαγή, το ξέσπασμα του κορονοϊού και το κίνημα Black Lives Matter κυριάρχησαν τους τελευταίους μήνες ως θεματικές στο κοινωνικό μέσο δικτύωσης.
- 16 Ιουνίου 2020 12:23
Το Instagram απειλεί να “εκθρονίσει” το Twitter καθώς το τελευταίο διάστημα αποτελεί το κοινωνικό δίκτυο μέσα από το οποίο επιλέγει να ενημερωθεί μεγάλη μερίδα των χρηστών. Η Έκθεση Ψηφιακών Νέεων 2020 του Ιντιτούτου Reuters που δόθηκε στη δημοσιότητα δείχνει ότι η χρήση του Instagram ως πηγή ενημερώσης έχει διπλασιαστεί από το 2018 μέχρι σήμερα.
Η τάση αυτή είναι ισχυρότερη στους νέους: Βάσει της έρευνας, σχεδόν το ένα τέταρτο των Βρετανών ηλικίας 18-24 ετών χρησιμοποίησαν το Instagram ως πηγή ενημέρωσης για τον κορονoϊό.
Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ανήκουν στις λιγότερο αξιόπιστες πηγές πληροφόρησης. Μόλις το 26% των συμμετεχόντων στη μελέτη δήλωσε ότι εμπιστεύτηκε τα social media ως πηγή πληροφοριών για τον ιό. Ένα παρόμοιο ποσοστό δήλωσε ότι εμπιστεύτηκε ειδήσεις που είχαν κοινοποιηθεί μέσω εφαρμογών συνομιλίας όπως το Facebook Messenger και το WhatsApp. Το 59% των ερωτηθέντων εμπιστεύτηκε τις ενημερώσεις από κυβερνήσεις και ειδησεογραφικούς οργανισμούς.
Το Instagram χρησιμοποιείται από περισσότερο από το ένα τρίτο των συμμετεχόντων στη μελέτη (και από τα δύο τρίτα όσων ήταν μικρότρεροι των 25 ετών). Το 11% του δείγμστος απάντησε ότι το χρησιμοποιεί για ενημέρωση, τοποθετώντας το μόλις μια βαθμίδα μετά το Twitter.
“Το Instagram έγινε ιδιαίτερα δημοφιλές στους νέους”, δήλωσε ο Nic Newman, επικεφαλής ερευνητής της Έκθεσης. “Αντιδρούν καλά σε ιστορίες που λέγονται απλά και ενισχύονται με καλές εικόνες”, συνέχισε.
Η ειδησεογραφία των τελευταίων μηνών βοήθησαν πολύ το μέσο καθώς μπορούσαν να αποδοθούν μέσω οπτικών ιστοριών: H κλιματική αλλαγή, το ξέσπασμα του κορονοϊού και το κίνημα Black Lives Matter κυριάρχησαν ως θεματικές στην πλατφόρμα.
Πίνακας που παρουσιάζει πόσοι χρησιμοποίησαν τα socila media για ενημέρωση:
Το Instagram ανήκει στο Facebook, το οποίο πλέον έχει εβδομαδιαία απήχηση 85% στους χρήστες του. Η πρωτοκαθεδρία της εταιρείας “στο πώς λέγονται οι ιστορίες παραμένει εξαιρετικά σημαντική” πρόσθεσε ο Newman. Το Facebook διαθέτει επίσης το WhatsApp.
Boost εμπιστοσύνης
Η πανδημία του κορονοϊού φαίνεται επίσης να ανάκτησε λίγο την εμπιστοσύνη των χρηστών απέναντι στους ειδησεογραφικούς οργανισμούς και κατά πόσο οι πληροφορίες που μεταδίδουν είναι αξιόπιστοι. Ωστόσο οι περισσότεροι χρήστες παραμένουν διστακτικοί.
Μόλις το 38% των ανθρώπων είπε ότι θεωρούσαν αξιόπιστες τις ειδήσεις τις περισσότερες φορές. Λιγότερο από το μισό – 46% – είπε ότι εμπιστεύτηκαν το μέσο ενημέρωσης που ξεχωρίζουν.
Στην έρευνα εξετάστηκαν στοιχεία από 40 χώρες. Μόνο σε έξι χώρες η πλειοψηφία των ερωτηθέντων απάντησε ότι μπορούσε να εμπιστευτεί “τις ειδήσεις τις περισσότερες φορές”.
Πίνακας που αποτυπώνει την εμπιστοσύνη των χρηστών στις πηγές ενημέρωσης για τον κορονοϊό: