Κερδοφόρα φέτος τα ξενοδοχεία – Με πολλά ερωτηματικά η επόμενη σεζόν

Κερδοφόρα φέτος τα ξενοδοχεία – Με πολλά ερωτηματικά η επόμενη σεζόν
Ξενοδοχείο στη Μύκονο (φωτό αρχείου) iStock

Θετική αναμένεται να είναι για τον ελληνικό ξενοδοχειακό κλάδο η οικονομική αποτίμηση της φετινής σεζόν, ενώ όπως λέει στο NEWS 24/7 ο Μιχάλης Βαμιεδάκης, πρόεδρος Ελλάδος και δ.σ. των Allsun Hotels και σύμβ. ανάπτυξης του Danaos Travel, το 2023 απαιτεί προσεκτική παρακολούθηση.

Την αισιοδοξία τους για την πορεία της επόμενης τουριστικής σεζόν του 2023, αλλά με αρκετούς «αστερίσκους» εκφράζουν οι επιχειρηματίες του ελληνικού τουρισμού, με τις προκρατήσεις να δείχνουν ακόμα και αύξηση σε σχέση με το 2022, που όμως δεν είναι εγγυημένες.

Η σεζόν του 2022 κλείνει με θετικό πρόσημο για την Ελλάδα, η οποία κατάφερε ολική επαναφορά του τουρισμού της, όσον αφορά στις αεροπορικές αφίξεις και παρά την πολύ μεγάλη μείωση των οδικών αφίξεων, αυτή δεν αποτυπώθηκε σε μείωση των εσόδων.

Η έκθεση τουρισμού του Λονδίνου, που ολοκληρώθηκε πριν λίγες ημέρες, έφερε κοντά μετά από 2 χρόνια τους εκπροσώπους της βιομηχανίας από όλο τον κόσμο, με την Ελλάδα να απολαμβάνει τα εύσημα για την επιτυχημένη σεζόν της.

Αυτή τη στιγμή, ελάχιστα ξενοδοχεία μένουν ακόμη ανοικτά, κυρίως στην Κρήτη, για να εξυπηρετήσουν τους λίγους ξένους τουρίστες και οι ξενοδόχοι της χώρας «κάνουν ταμείο».

Η μελέτη της GBR Consulting για λογαριασμό της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων έδειξε ότι ο ελληνικός ξενοδοχειακός τομέας παρουσίασε κατά το 3ο τρίμηνο του 2022 μείωση του αριθμού των διανυκτερεύσεων κατά 5 – 7%, ενώ ο δείκτης εσόδων παρουσίασε αύξηση 19% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Ειδικά το Σεπτέμβριο φέτος οι διανυκτερεύσεις μειώθηκαν 11,8% ενώ τα έσοδα αυξήθηκαν 13,1%, σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2019.

Ο Μιχάλης Βαμιεδάκης, πρόεδρος Ελλάδος και διευθύνων σύμβουλος των Allsun Hotels και σύμβουλος ανάπτυξης του Danaos Travel μιλά στο NEWS 24/7, για τη χρονιά που μας πέρασε, τα οικονομικά των ξενοδοχείων και τις εκτιμήσεις για την επόμενη τουριστική σεζόν.

Ο Μιχάλης Βαμιεδάκης, πρόεδρος Ελλάδος και διευθύνων σύμβουλος των Allsun Hotels και σύμβουλος ανάπτυξης του Danaos Travel Effie Paroutsa

Σημειώνεται ότι τα ξενοδοχεία allsun ανήκουν στον σημαντικό γερμανό tour operator Alltours, τον οποίο εκπροσωπεί η Danaos μαζί με περίπου άλλους 30 t.o. του εξωτερικού.

Το 2022 ήταν μια πολύ καλή χρονιά

«Η σεζόν του 2022 πήγε πολύ καλά, ήταν σίγουρα μια χρονιά ρεκόρ για τον τουρισμό και όσοι παραπονιούνται το κάνουν χωρίς τεκμηρίωση, αφού ήταν μια πολύ καλή χρονιά για όλους», λέει ο κ. Βαμιεδάκης εξηγώντας ότι η αύξηση του ενεργειακού κόστους και των προϊόντων, σίγουρα επηρέασε «όμως το γεγονός ότι τα ξενοδοχεία πούλησαν τα δωμάτια τους και τις υπηρεσίες τους σε κανονικές τιμές, χωρίς προσφορές και εκπτώσεις, τους βοήθησε να καλύψουν τις απώλειες που είχαν». Αναλύοντας τα δεδομένα, ο ίδιος λέει: «Αν λάβουμε υπόψη μας ότι η ενέργεια και τα αναλώσιμα, είναι περίπου το 25% του τζίρου ενός ξενοδοχείου, ακόμα και αυτά να διπλασιαζόντουσαν – πράγμα που δεν έγινε – αυτό θα επηρέαζε μόνο το 10% των κερδών. Αυτό όμως οι ξενοδόχοι το κέρδισαν αφού δεν προχώρησαν σε προσφορές εξ’ αιτίας της υψηλής ζήτησης».

Ποιοι ταξίδεψαν στην Ελλάδα φέτος

«Ένα βασικό ερώτημα για τη φετινή χρονιά», σημειώνει ο κ. Βαμιεδάκης, «είναι το πόσοι από τους τουρίστες που ήρθαν στην Ελλάδα το καλοκαίρι, ήταν όντως πελάτες του 2022 και όχι του 2020 και του 2021». Όπως εξηγεί ένα μεγάλο ποσοστό από την Αγγλία αλλά και από άλλες χώρες, ταξίδεψε φέτος με vouchers των δύο προηγουμένων ετών. Επίσης φέτος, υπήρξε μια μεγάλη επιθυμία να από όλο τον κόσμο για να ταξιδέψει, μετά από μια περίοδο δύο ετών με lockdown. «Πολλοί από αυτούς προκειμένου να πάνε διακοπές δεν εξέτασαν ούτε αξιολόγησαν προϋπολογισμούς, υπηρεσίες, κλπ, απλά ήθελαν να φύγουν. Αυτό δημιούργησε μια πολύ καλή δυναμική και το είδαμε στην πράξη φέτος. Προφανώς και η επιτυχία της σεζόν του 2022 βασίζεται κυρίως σε αυτούς του δύο παράγοντες», τονίζει.

Υπεραισιοδοξία για το 2023

Ποια είναι όμως τα μηνύματα για την επόμενη καλοκαιρινή σεζόν; Όπως λέει ο κ. Βαμιεδάκης: «Παρατηρούμε ότι υπάρχει μια υπεραισιοδοξία, η οποία δεν ξέρω πόσο μπορεί να τεκμηριωθεί με πραγματικά δεδομένα. Στα θετικά είναι σίγουρα το ότι η Ελλάδα έχει ένα πολύ καλό momentum, η δημοφιλία της χώρας είναι μεγάλη, θεωρείται ένας αξιόπιστος και ανταγωνιστικός προορισμός στη σχέση ποιότητας – τιμής και σίγουρα έχει καθιερωθεί στη συνείδηση των μελλοντικών ταξιδιωτών. Αυτό είναι αδιαμφησβήτητο. Έχουν γίνει μεγάλες επενδύσεις, έχουν έρθει πολλοί σημαντικοί ξένοι επενδυτές και άρα υπάρχουν πλέον και συμφέροντα και πολιτική διάθεση για να στηριχθεί ο προορισμός Ελλάδα», τονίζει.

Αναφερόμενος στα αρνητικά σημειώνει ότι η αύξηση του κόστους ενέργειας και ο πληθωρισμός, έχουν μειώσει σε ένα βαθμό την αγοραστική δύναμη των Ευρωπαίων και όσο συνεχίζεται ο χειμώνας αυτή η κατάσταση δυσχεραίνει. «Επιπλέον μπαίνει στο μέσο ευρωπαϊκό νοικοκυριό ο προβληματισμός για το πόσα χρήματα πρέπει να ξοδέψουν στις διακοπές τους. Ένα άλλο αρνητικό είναι ότι οι αποφάσεις για διακοπές φέτος θα είναι πιο «ορθολογικές», καθώς θα λείπει η δίψα για ταξίδι που προκάλεσε η πανδημία και θα εκτιμηθούν τα χρήματα που είναι διαθέσιμα».

Ο ανταγωνισμός καραδοκεί

Ο ανταγωνισμός αναμένεται να είναι έντονος το 2023. Όπως τονίζει ο κ. Βαμιεδάκης επανέρχονται πολύ δυναμικά αγορές όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος, η Τυνησία και το Μαρόκο, οι οποίες ακόμα και φέτος υπολειτουργούσαν και του χρόνου θα πραγματοποιήσουν δυναμική επάνοδο. «Λαμβάνοντας όλα αυτά υπόψη, δεν υπάρχουν προοπτικές ώστε το 2023 να είναι μια θα λέγαμε «σούπερ» χρονιά, άρα θα μπορούσε υπό κάποιες προϋποθέσεις να είναι μια εξίσου καλή χρονιά όπως το 2022».

Αυξήσεις στα συμβόλαια των ξενοδόχων

Σχετικά με τις αυξήσεις στα συμβόλαια των ξενοδόχων, ο κ. Βαμιεδάκης επισημαίνει, ότι δυστυχώς αυτή η υπεραισιοδοξία των ξενοδόχων για την πορεία του τουρισμού, οδήγησε πολλούς, όχι όμως την πλειοψηφία, στο να είναι παράλογοι στις τιμές που έχουν θέσει ως στόχο για την επόμενη σεζόν. «Αρκετοί μεγάλοι ξενοδοχειακοί όμιλοι έχουν δείξει ωριμότητα, αυξάνοντας σε λογικά πλαίσια τις τιμές τους, όπως αυτές θα έπρεπε να διαμορφωθούν μετά από δύο χρόνια παγωμένων τιμών και με αυξήσεις στο κόστος λειτουργίας τους. Υπάρχουν και περιπτώσεις ξενοδοχείων, όπου χωρίς κανένα ουσιαστικό λόγο ζητούν αυξήσεις της τάξεως ακόμα και 30%, οπότε θα κριθούν από την αγορά και τους ταξιδιώτες. Στις καλές τουριστικά χρονιές γεμίζουν όλα τα καταλύματα, όμως σε μια «κακή» χρονιά, η μείωση δεν είναι ποτέ οριζόντια. Τα καλά ξενοδοχεία εξακολουθούν να πηγαίνουν καλά ενώ οι τα υπόλοιπα έχουν μεγάλες απώλειες που μπορεί να φτάσουν και το 50% ή και ακόμα παρακάτω».

Ένα πρόβλημα που προκύπτει σε μια «κακή» σεζόν όπως λέει ο κ. Βαμιεδάκης, είναι συνήθως ο χρόνος αντίδρασης των Ελλήνων ξενοδόχων, οι οποίοι έχουν δείξει δυστυχώς ότι δεν αντιδρούν τόσο γρήγορα, όσο οι ανταγωνιστές τους. Έτσι αν μια χρονιά δείχνει σημάδια ότι δεν θα πάει καλά, οι Τούρκοι, Αιγύπτιοι κλπ, αντιδρούν πολύ νωρίς με μειώσεις τιμών, προσφορών κ.α., ενώ οι Έλληνες καθυστερούν. «Η αγορά απαιτεί προσεκτική παρακολούθηση».

Πώς κινούνται οι προκρατήσεις του 2023

Όπως τονίζει ο κ. Βαμιεδάκης, υπάρχουν κρατήσεις για το 2023 και σε πολλές περιπτώσεις είναι περισσότερες ακόμα και από το 2022, γεγονός που επιτείνει την αισιοδοξία. «Μένει να δούμε αν αυτές οι κρατήσεις θα διατηρηθούν. Οι tour operators πλέον, προκειμένου να πουλήσουν, δίνουν τη δυνατότητα κρατήσεων με μια πολύ μικρή προκαταβολή της τάξεως των 50 λιρών, ή του 10% της κράτησης, η οποία μάλιστα επιστρέφεται σε περίπτωση ακύρωσης. Αυτό σημαίνει ότι οι πελάτες που βλέπουμε αυτή τη στιγμή να έχουν κλείσει τις διακοπές τους σε συγκεκριμένες ημερομηνίες, ενδέχεται να το έχουν κάνει για να διασφαλίσουν διαθεσιμότητα σε ελληνικούς προορισμούς που επιθυμούν και ανάλογα με το τι θα είναι διαθέσιμο στην πορεία, να ακυρώσουν και να αλλάξουν προορισμό. Για παράδειγμα στην Alltours έχουμε αυτή τη στιγμή 6-7.000 κρατήσεις για την επόμενη χρονιά, που είναι ένα πολύ καλό νούμερο, αλλά δεν γνωρίζουμε αν αυτά τα άτομα θα παραμείνουν, θα ακυρώσουν ή θα αλλάξουν προορισμό.

Εκτιμώ ότι το 2023 θα είναι μια καλή χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό, όμως έχουμε μπροστά μας ένα χειμώνα που μπορεί να φέρει πολλά απρόοπτα. Γι’ αυτό το λόγο πρέπει να παρακολουθούμε με προσοχή και καθημερινά την πορεία της αγοράς ώστε να μην φτάσουμε σε ένα σημείο που θα χρειαστεί να αντιδράσουμε κάτω από συνθήκες πανικού», καταλήγει ο πρόεδρος και δ.σ. των ξενοδοχείων allsun.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα