Προβληματισμός για την τουριστική σεζόν του 2023 – “Χαμηλές πτήσεις” τον Μάιο

Προβληματισμός για την τουριστική σεζόν του 2023 – “Χαμηλές πτήσεις” τον Μάιο
Μύκονος istock

Απογοήτευσε ο Μάιος τους ξενοδόχους σε όλη σχεδόν τη χώρα, διαψεύδοντας της προσδοκίες και ανακόπτοντας τη φόρα του Απριλίου. Στο NEWS 24/7 μιλούν ξενοδόχοι, τουριστικοί επιχειρηματίες και ειδικοί του χώρου.

Προβληματισμός επικρατεί στην τουριστική αγορά σε όλη τη χώρα καθώς ο Μάιος αποδεικνύεται σε έναν «αδύναμο» μήνα, με τα ξενοδοχεία σε όλους σχεδόν τους προορισμούς να κινούνται σε μέτριες πληρότητες και τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής να μην κινούνται.

Οι υψηλές προσδοκίες, με τις οποίες ξεκίνησε η φετινή τουριστική περίοδος «πάτησαν απότομα φρένο», καθώς μετά τον εκρηκτικό Απρίλιο, που έφερε σημαντικό αριθμό ξένων τουριστών στη χώρα μας, κυρίως κατά την εορταστική περίοδο, τόσο του Καθολικού όσο και του Ορθόδοξου Πάσχα, ο Μάιος έκανε «κοιλιά». Αρχικά, το γεγονός αυτό, εξηγήθηκε ως «φυσιολογικό», όμως όπως δείχνουν τα στοιχεία, ο μήνας που ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες, δεν κινήθηκε ικανοποιητικά. Όπως δηλώνει σύσσωμη η τουριστική αγορά, η μεγάλη αύξηση στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, η αύξηση στις τιμές των ελληνικών ξενοδοχείων, το «ξεφούσκωμα της επιθυμίας» για ταξίδια μετά την πανδημία, αλλά και ο δύσκολος χειμώνας που πέρασε όλη η Ευρώπη λόγω ακρίβειας, ήταν οι κύριοι λόγοι της μειωμένης κίνησης. Δεν μένει, παρά να δούμε τις αμέσως επόμενες ημέρες τα στοιχεία με τις αφίξεις από το εξωτερικό, για να έχουμε μια πιο ξεκάθαρη εικόνα.

Οι εισερχόμενες πτήσεις σε πολλά μεγάλα αεροδρόμια ωστόσο, προσγειώνονται με πολύ υψηλές πληρότητες, γεγονός που άλλοι αποδίδουν στη μείωση των δρομολογίων και άλλοι στο ότι ναι μεν έρχονται τουρίστες αλλά διαμένουν σε καταλύματα τύπου AirBnB και όχι σε ξενοδοχεία.

Την ίδια ώρα οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής που όλοι ανέμεναν, τελικά δεν ήρθαν, αφού τόσο τα αεροπορικά εισιτήρια είναι ακόμη πιο ακριβά, αλλά και ο κακός καιρός σε όλη την Ελλάδα, όλο το μήνα, απέτρεψε αρκετούς ξένους, από το να κλείσουν τις διακοπές τους.

Σε ρεπορτάζ του NEWS 24/7 σε διάφορους κύριους προορισμούς της χώρας, η γκρίνια επικρατεί, όχι μόνο από τους ξενοδόχους αλλά και από άλλους επαγγελματίες, όπως το εμπόριο και η εστίαση. Εντύπωση έχει προκαλέσει στην πόλη του Ρεθύμνου το γεγονός ότι ενώ τη σεζόν τον Απρίλιο ανοίγουν παραδοσιακά, γκρουπ με μεγάλες ηλικίες, η τάση αυτή συνεχίζεται ακόμα και σήμερα. Κυρίως Γάλλοι άνω των 70 ετών, περιορισμένης αγοραστικής δύναμης, επισκέπτονται την πόλη, ενώ οι λιγοστοί νέοι προέρχονται κυρίως από χώρες όπως η Σερβία και η Ρουμανία.

Πώς θα πάει η σεζόν σε αφίξεις

Σύμφωνα με τα στοιχεία του airdada recovery του ΙΝΣΕΤΕ, στο σύνολο της σεζόν του 2023, δηλαδή από το Μάρτιο μέχρι και τον Οκτώβριο, οι διεθνείς αεροπορικές θέσεις που έχουν προγραμματισθεί, καταγράφουν μικρή αύξηση, σε ποσοστό 2,2% σε σχέση με πέρυσι, με βασικές όμως αγορές εισερχόμενου τουρισμού να σημειώνουν ακόμα και διψήφια μείωση. Η Γερμανία για παράδειγμα, που είναι η κύρια αγορά εισερχόμενου τουρισμού, μαζί με την Αγγλία, παρουσιάζει μείωση σε θέσεις κατά 14,9%.

Για τη χώρα τη φετινή θερινή τουριστική περίοδο, έχουν προγραμματισθεί 24,9 εκατομμύρια διεθνείς αεροπορικές θέσεις, περίπου δηλαδή ίδιες με πέρυσι, που τελικά μεταφράστηκαν σε 21,4 εκατ. διεθνείς αφίξεις. Το ιδανικό σενάριο προφανώς θα ήταν, αυτές οι θέσεις να καλυφθούν από ταξιδιώτες.

Προβληματισμός για το Μάιο και την πορεία της σεζόν σε Κρήτη και Ρόδο

Τα λεγόμενα «εμπορικά» ξενοδοχεία, μεσαίων κατηγοριών και τιμών στην Κρήτη αυτή τη στιγμή είναι γεμάτα, λέει στο NEWS 24/7 ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου Νίκος Χαλκιαδάκης, όμως τονίζει ότι για τα ακριβά ξενοδοχεία δεν ισχύει το ίδιο. «Μας λείπουν οι Ρώσοι πελάτες, είναι γεγονός. Στην Χερσόνησο «υπάρχει θέμα», δεν είναι γεμάτη, όπως και στην Ελούντα όπου κάποια ξενοδοχεία έχουν πολύ χαμηλές πληρότητες. Το Μάιο η πληρότητα σε όλο το νομό Ηρακλείου κινήθηκε περίπου στο 70%, άλλα ξενοδοχεία είχαν 50% ή 40% και άλλα ήταν γεμάτα. Σε σχέση με πέρυσι, υπολογίζουμε ότι υπάρχει μείωση περίπου 5%».

Ο κ. Χαλκιαδάκης υποστηρίζει, ότι ενώ τα αεροπλάνα έρχονται με ισχυρές πληρότητες, υπάρχει μεγάλη διασπορά στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, λόγος για τον οποίο ευθύνονται οι μέτριες πληρότητες στα ξενοδοχεία. Όπως ο ίδιος εκτιμά, αν ο Ιούνιος κινηθεί ικανοποιητικά, η σεζόν θα πάει καλά, αν όχι θα υπάρχουν πολλά προβλήματα και παράπονα. «Η αύξηση στις τιμές των πακέτων υπολογίζεται σε σχεδόν 35-40%, αν συνυπολογίσουμε τις αυξήσεις σε αεροπορικά εισιτήρια και ξενοδοχεία, αυτό έπαιξε ρόλο».

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ. Μανώλης Μαρκόπουλος μιλώντας στο NEWS 24/7 δήλωσε ότι υπάρχει προβληματισμός. «Ο Μάιος κινήθηκε μέτρια και δεν μπορούμε να υπολογίσουμε μέση πληρότητα, καθώς υπάρχει πολύ μεγάλη απόκλιση από ξενοδοχείο σε ξενοδοχείο. Υπάρχουν πολλά μικρά ξενοδοχεία που άργησαν να ανοίξουν, ή ακόμα παραμένουν κλειστά. Πιθανότατα, αυτό που λέγαμε αλλά κανένας δεν άκουγε, καθώς ζούσαμε μέσα στη «μέθη των ρεκόρ», είναι το γεγονός ότι η αύξηση του λειτουργικού κόστους θα επηρέαζε τις τιμές. Τα ελληνικά ξενοδοχεία λειτουργούν υπό συνθήκες διεθνούς ανταγωνισμού, κάτι που ίσως δεν γνωρίζει ο πολύς κόσμος. Ο τουρίστας έχει χιλιάδες επιλογές. Εμείς δεν μπορούμε να μην περάσουμε όλες αυτές τις αυξήσεις που υπεστήκαμε στις τιμές. Επιχειρήσεις έχουμε, όχι ιδρύματα».

Ο κ. Μαρκόπουλος λέει, ότι τα ξενοδοχεία της Ρόδου μετά το πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου θα αποκτήσει καλές πληρότητες. «Το νησί μας είναι αρκετά πολυσυλλεκτικό καθώς υποδέχεται επισκέπτες από 15 – 20 αγορές, με μερίδιο 5-6%, ανάμεσα τους και ανατολικές χώρες οι οποίες παραδοσιακά έρχονται από τον Ιούνιο έως και το Σεπτέμβριο. Έχουμε ένα τεράστιο ξενοδοχειακό δυναμικό στη Ρόδο που δεν μπορεί να καλυφθεί από τη ζήτηση. Όλα τα μεγάλα και τα μεσαία ξενοδοχεία έχουν ανοίξει, ανεξάρτητα αν είχαν κρατήσεις ή όχι, καθώς είχαν το φόβο απώλειας του προσωπικού τους».

Ακριβή η χώρα και στον επαγγελματικό τουρισμό

Η Μαρία Παπαδάκη ιδιοκτήτρια του τουριστικού γραφείου Event Makers DMC, σχολιάζοντας στο NEWS 24/7 την εικόνα από τη διεθνή έκθεση επαγγελματικού τουρισμού IMEX της Φρανκφούρτης, που ολοκληρώθηκε πριν λίγες ημέρες, είπε: «Η Ελλάδα είναι στους προορισμούς με την υψηλότερη ζήτηση, αλλά γίνεται άπιαστο όνειρο με τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων και των 5-αστέρων ξενοδοχείων. Όσοι πήγαμε στην έκθεση πληρώσαμε το εισιτήριο μας σχεδόν 800 ευρώ. Είναι απλά μαθηματικά, ένα καλό incentive (ταξίδι κινήτρων) έχει προϋπολογισμό 1.600-1.800 ευρώ ανά άτομο, για 3 μέρες, νούμερο άπιαστο για το tour operating. Αν λοιπόν χρειάζονται 1.700 ευρώ μόνο για διαμονή και εισιτήριο το μόνο που μπορείς να προσθέσεις στο πρόγραμμα είναι σουβλάκι στο Σύνταγμα. Δεν είναι δείγμα αυτό που συνέβη το 2022 ας το καταλάβουμε και ας δούμε τον ανταγωνισμό», κατέληξε η κα. Παπαδάκη.

Οι τιμές στο Θεό

Ο Δημήτρης Μπούχαλης, καθηγητής Στρατηγικής Τουρισμού και Τεχνολογίας στο πανεπιστήμιο Bournemouth της Αγγλίας μιλώντας στο NEWS 24/7 τόνισε ότι ο κόσμος θέλει πάρα πολύ να ταξιδέψει όμως «οι τιμές είναι στο θεό» και πάρα πολλοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν πληθωρισμό με 10% και στεγαστικά δάνεια και λογαριασμούς για ενέργεια πάρα πολύ ακριβούς. «Νομίζω ότι θα παιχτεί στις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, καθώς τώρα έχουμε εκπαιδευτεί σε αυτό αλλά και στις προσφορές που θα γίνουν. Η κρουαζιέρα γενικά είναι πράγμα επίσης κάτι που θα πρέπει να φροντίσουμε πάρα πολύ το πως το διαχειριζόμαστε, διότι πολλές φορές κάνει πολύ χειρότερο κακό από το καλό που επιφέρει στους προορισμούς».

Όπως τονίζει ο κ. Μπούχαλης, «τα αεροπλάνα κυκλοφορούν ασφυκτικά γεμάτα γιατί οι αεροπορικές εταιρείες περιορίζουν τον αριθμό των πτήσεων λόγω του κόστους των καυσίμων. Αλλά επίσης οι αεροπορικές προσπαθούν να βγάλουν τα «σπασμένα» του COVID. Φτάνει να δούμε τις κερδοφορίες. Ακόμα και τα ακτοπλοϊκά έχουν ακριβύνει, οπότε η Ελλάδα γενικά ακριβαίνει χωρίς απαραίτητα να δίνει την ποιότητα της υπηρεσίας που υπόσχεται. Και αυτό διότι διαχρονικά βλέπουμε τον τουρισμό σαν «αρπαχτή» και δεν μπορούμε να λύσουμε θέματα που έχουν βοηθήσει όλο τον κόσμο όπως η φέρουσα ικανότητα, η διαχείριση με τη χρήση τεχνολογίας και η πρόβλεψη των αναγκών των πελατών έτσι ώστε να εξασφαλίσουμε την ευχαρίστηση τους. Το μόνο που μας σώζει είναι ότι έχουμε «μαγαζί γωνία» και ομορφιά και μερικές φορές η αυθεντική φιλοξενία κερδίζει τους επισκέπτες μας», καταλήγει.

Επιστροφή στην κανονικότητα

Η κα. Μαριάννα Σιγάλα καθηγήτρια Ψηφιακού Μετασχηματισμού και Τουρισμού στο πανεπιστήμιο Sheffield Hallam της Αγγλίας, σχολιάζοντας στο NEWS 24/7 τη φετινή τουριστική σεζόν, τονίζει: «Επιστρέφουμε στην «κανονικότητα». Δηλαδή υψηλός διεθνής ανταγωνισμός, περιορισμένο εισόδημα λόγω πληθωρισμού κ.λπ., επικράτηση της σχέσης τιμής-ποιότητας και την ίδια ώρα η Ελλάδα δεν είναι ανταγωνιστική, είναι πολύ ακριβή για τη μικρομεσαία αγορά και δεν προσφέρει πολυτέλεια – αυτό περιλαμβάνει και τις υποδομές και όχι μόνο το ακριβό ξενοδοχείο ή το φαγητό – για την ανώτερη οικονομικά τάξη. Η χώρα βρίσκεται λοιπόν «κολλημένη» στη μέση, χωρίς προϊόν, χωρίς σχέση ποιότητας-τιμής και για τα δύο άκρα. Οι αριθμοί των τουριστών είναι μειωμένοι και για άλλες χώρες, π.χ. Ισπανία, Ιταλία Πορτογαλία, οπότε θα δούμε ποιος θα υποδεχθεί τους λιγότερο και ποιος τους περισσότερο συγκρατημένους οικονομικά τουρίστες».

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα