Τσαφούλιας: “Το θεωρώ πρόβλημα ότι το 2024 λογοκρίνεται μία ταινία του 1980”
Διαβάζεται σε 6'Για τον Θεό, την κοινωνία και τη σειρά “17 Κλωστές” που έρχεται στο MEGA, μίλησε ο σκηνοθέτης Σωτήρης Τσαφούλιας.
- 01 Νοεμβρίου 2024 16:01
Καλεσμένος στην εκπομπή Buongiorno του MEGA ήταν το πρωί της Παρασκευής (1/11) ο σκηνοθέτης Σωτήρης Τσαφούλιας.
Λίγο πριν την αναμενόμενη πρεμιέρα της σειράς «17 Κλωστές» στο MEGA, την Κυριακή 03/11, στις 22:50, ο Σωτήρης Τσαφούλιας μίλησε για τα δικαιώματα και τις ελευθερίες που χάνονται καθημερινά, για τις αξίες του Έλληνα, για την πίστη στον Θεό και τον φόβο ως κινητήρια δύναμη, προς αποφυγήν των κακώς κειμένων. Ακόμη, μίλησε για τον Πάνο Βλάχο και την ερμηνεία του στη σειρά, αλλά και το κατά πόσο είναι στις σκέψεις του να ασχοληθεί με την πολιτική.
«Θα δανειστώ μία φράση που έχει πει ο Πάνος Βλάχος και έχει πολύ δίκιο, ότι «έχουμε χάσει τη μάχη με το αυτονόητο». Το γεγονός ότι ο Τσαφούλιας γίνεται viral κάθε φορά που λέει το αυτονόητο, είναι πρόβλημα, δεν είναι θετικό. Έχουμε κάνει τόσο πολύπλοκα τα πράγματα, που έχουμε πάψει να ακούμε το απλό. Ακόμα κι αν τα πράγματα έχουν μόνο μία ερμηνεία, εμείς δεν μπορούμε να την εντοπίσουμε», είπε και πρόσθεσε:
«Προσπαθώ πάντα να μπαίνω στη θέση του άλλου και οι περισσότερες φορές που έχω βγει και έχω υπερασπιστεί κάποιους, στον πυρήνα τους διαφωνώ κάθετα. Αυτό που υπερασπίζομαι είναι το δικαίωμά τους στην έκφραση και το δικαίωμά τους, να έχουν τα ίδια δικαιώματα με μένα».
Τσαφούλιας: “Αλλάζοντας τον κόσμο δεν πρέπει να τσακωθούμε με τους παππούδες και τους μπαμπάδες μας”
«Το #MeToo δεν είναι κίνημα, είναι στάση ζωής. Κίνημα το έκαναν όσοι ήθελαν να το κάνουν κίνημα, να του φορέσουν και τους λάθος εκφραστές, για να το μηδενίσουν και να φτάσουν μετά από όλον αυτόν τον ντόρο, να μην έχει αλλάξει τίποτα. Κάθε μέρα που ζούμε χάνουμε από μία ελευθερία κι ένα δικαίωμα. Έχουμε φτάσει από το ένα άκρο στο άλλο, για να μην αλλάζει ποτέ τίποτα. Είναι παιχνίδι στρατηγικής, το κάνουν αυτοί που δεν θέλουν να χάσουν κάτι».
«Αυτός που έχει τη δύναμη έχει και την ευθύνη και θα πρέπει να προσέχει τι προβάλλει. Όταν το σύστημα δεν ήθελε να ακουστεί κάτι, μπορούσε να το λογοκρίνει. Αυτό τώρα δεν μπορεί να γίνει. Τώρα αυτό που κάνει είναι να προβάλλεται πάρα πολύ κάτι, ώστε ο κόσμος να «μπουχτίζει»», σημείωσε στη συνέχεια.
«Αλλάζοντας τον κόσμο δεν πρέπει να σκοτωθούμε με τους παππούδες και τους μπαμπάδες μας. Πρέπει να αναγνωρίσουμε το πλαίσιο στο οποίο μεγάλωσαν. Δεν γίνεται να απαγορεύεις ταινίες και τραγούδια που σήμερα δεν είναι πολιτικά ορθά, γιατί τότε ήταν. Όποιος δεν θυμάται το παρελθόν του, είναι καταδικασμένος να το ξαναζήσει», είπε χαρακτηριστικά και τόνισε:
«Δεν γίνεται να παίζουν οι ταινίες του Σωτήρη Μουστάκα και του Στάθη Ψάλτη στις 12 η ώρα τη νύχτα. Το θεωρώ δομικό πρόβλημα ότι το 2024 λογοκρίνεται μία ταινία του 1980. Καταλαβαίνω το νομικό κομμάτι, αλλά δεν μπορείς να δείχνεις έναν άνθρωπο να σκοτώνεται 70 φορές το μεσημέρι και το βράδυ να βάζεις μπιπ στο «Κούλα πολύ … ο Κυριάκος» στον Ψάλτη».
Τσαφούλιας: “Οι αξίες και οι αρχές που είναι καλά δομημένες, δεν κλονίζονται από τάσεις και μόδες”
«Υπάρχουν ήθη και έθιμα που κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε να καταργηθούν, αλλά δεν καταργούνται. Το σούβλισμα του αρνιού, που σφάζουν κόκορες για να ρίξουν θεμέλια στην οικοδομή τους, οι ταυρομαχίες. Αυτά δεν ταιριάζουν σε ένα πλαίσιο ανθρωπότητας το 2024. Και οι ψυχοκόρες ήταν ήθη και έθιμα και οι σκλάβοι ήταν… Γιατί αυτά τα αφήσαμε και δεν αφήνουμε άλλα και θεωρούμε ότι κλονίζονται οι πυλώνες του πολιτισμού μας; Οι αξίες και οι αρχές που είναι καλά δομημένες δεν κλονίζονται από μόδες και τάσεις. Μένουν λαμπάδες αναμμένες. Ό,τι κλονίζεται σημαίνει, ότι μπορεί να αλλάξει από γενιά σε γενιά», είπε στη συνέχεια.
«Για μας τους Έλληνες οι σταθερές αξίες είναι όλες αυτές για τις οποίες κοκορευόμαστε και καμία δεν ακολουθούμε, η μπέσα, το φιλότιμο και ο σεβασμός στον άνθρωπο. Ελευθερία πνεύματος και ανοιχτό μυαλό και σεβασμός στον άνθρωπο. Αυτό είναι ο Έλληνας. Όταν έχει ο άνθρωπος την αντίθετη άποψη, από εκεί ξεκινάει ο σεβασμός». «Κάποια στιγμή να καταλάβουμε ότι μπορούμε να κάνουμε ό,τι θέλουμε, αλλά δεν μπορούμε να θέλουμε ό,τι θέλουμε».
Τσαφούλιας: “Ο φόβος πρέπει να γίνεται δύναμη δημιουργίας, να σε προστατεύει από τα κακώς κείμενα”
Όσον αφορά το εάν πιστεύει στον Θεό, είπε, ότι πιστεύει με την έννοια, «ότι είναι ο Θεός για τον καθένα μας».
Χρησιμοποίησε μάλιστα μία έκφραση της Κικής Δημουλά, «πιστεύω στην ανάγκη μου να υπάρχει». «Πιστεύω, ότι αν υπάρχει μεγάλο ανώτερο πλάσμα που έχει φτιάξει τον άνθρωπο και έχει εμφυσήσει αυτό που λέμε ψυχή, πάει να πει ότι ο καθένας από εμάς έχει ένα κομμάτι του. Δεν χρειαζόμαστε εκπροσώπους, διαμεσολαβητές ή εμπόδια μεταξύ ημών και του Θεού. Όλα τα άλλα είναι για να χωρίζουν τον κόσμο. Ψάχνουμε έννοιες πολύ μεγαλύτερες από εμάς και το κάνουμε με έναν λανθασμένο τρόπο, για να δικαιολογήσουμε την άγνοιά μας και για να έχουμε κι ένα placebo, όταν πεθαίνεις, δεν τελειώνουν όλα εδώ και κάτι υπάρχει μετά», σημείωσε.
«Ο φόβος είναι απαραίτητος, απλά δεν πρέπει να σε κατατρώει, να είναι τοξικός. Ο μεγαλύτερος μου φόβος είναι να μην ξυπνήσω κάποια μέρα και δεν φοβάμαι. Πρέπει να γίνεται δύναμη δημιουργίας, για να σε προστατεύει από τα κακώς κείμενα. Ο μεγαλύτερος φόβος μου είναι μην συμβεί το παραμικρό στα παιδιά μου. Η βασική μου «προσευχή» είναι να πεθάνω πριν από αυτά».
Απαντώντας στο εάν είναι στις σκέψεις του να ασχοληθεί με την πολιτική, είπε πως δεν πιστεύει, ότι για να αλλάξει αυτή ή χώρα, πρέπει ο καθένας μας να ασχοληθεί με την πολιτική.
«Αν ο καθένας μας από τη θέση που υπηρετεί, το κάνει καλά και με σεβασμό, όλα θα πρέπει να αλλάξουν. Ακόμα και οι πολιτικοί».
Για την πρεμιέρα των «17 Κλωστών» στο MEGA, σημείωσε ότι το πρόσημο είναι για να δείξουμε πώς εμείς οι άνθρωποι δημιουργούμε τα τέρατά μας. «Αν γινόταν αυτή η σειρά στο 2024, μόνο τα ρούχα θα έπρεπε να αλλάξουμε», δήλωσε, χαρακτηρίζοντας την επίκαιρη.
Αναφερόμενος τέλος στον πρωταγωνιστή της σειράς, τον Πάνο Βλάχο, είπε: «Μου χάρισε μία εξαιρετική ερμηνεία και είναι όλο δική του κατασκευή. ‘Εδωσα τον χώρο σε έναν σπουδαίο καλλιτέχνη, να κάνει αυτό που έχει να κάνει. Κακώς πιστώνομαι την καλή ερμηνεία των καλλιτεχνών, το έχουν μέσα τους οι καλλιτέχνες».