Blue Monday: Σήμερα η πιο μελαγχολική ημέρα του χρόνου – Μύθος ή αλήθεια;

Διαβάζεται σε 3'
Blue Monday
Blue Monday ISTOCK

Η σημερινή ημέρα θεωρείται η πιο καταθλιπτική του χρόνου. Πώς προέκυψε η Blue Monday και κατά πόσο ισχύει η ιδέα αυτή;

Η Blue Monday αναφέρεται στην «θλιβερή Δευτέρα» και θεωρείται από ορισμένους η πιο καταθλιπτική ημέρα του χρόνου. Συνήθως πέφτει τη δεύτερη ή τρίτη Δευτέρα του Ιανουαρίου. Για τη φετινή χρονιά, ως “Μπλε Δευτέρα” ορίζεται η 20ή Ιανουαρίου.

Πώς προέκυψε η Blue Monday

Ο όρος δημιουργήθηκε το 2005 από τον Βρετανό ψυχολόγο Cliff Arnall ως μέρος μιας καμπάνιας μάρκετινγκ για ταξιδιωτικό γραφείο.

Εδικότερα, η ιδέα αυτή δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά σε δελτίο Tύπου του 2005 από την βρετανική εταιρεία Sky Travel, η οποία ισχυρίστηκε ότι υπολόγισε την ημερομηνία χρησιμοποιώντας μια “εξίσωση”.

Πώς καθορίστηκε

Ο Arnall χρησιμοποίησε έναν τύπο που συνυπολογίζει διάφορους παράγοντες:

  • Κακές καιρικές συνθήκες.
  • Τα χρέη των Χριστουγέννων.
  • Την απογοήτευση από την εγκατάλειψη των πρωτοχρονιάτικων στόχων.
  • Το επίπεδο κινήτρων και την ανάγκη για αλλαγή.

Αν και ο τύπος θεωρείται περισσότερο διαφημιστικό τέχνασμα παρά επιστημονικά τεκμηριωμένος, η ιδέα της Blue Monday έχει γίνει ευρέως γνωστή και συζητείται κάθε χρόνο.

Μύθος ή αλήθεια;

  • Η Blue Monday δεν έχει καμία επιστημονική βάση. Οι ψυχολόγοι τονίζουν ότι η ψυχική υγεία είναι ένα πολύπλοκο ζήτημα που δεν μπορεί να αποδοθεί σε μία μόνο ημέρα.
  • Πολλοί τη βλέπουν ως εργαλείο μάρκετινγκ παρά ως αληθινό φαινόμενο.

Θεωρείται μύθος γιατί:

  • Ο “τύπος” είναι αυθαίρετος: Η “φόρμουλα” που χρησιμοποιήθηκε περιλαμβάνει μη μετρήσιμες μεταβλητές, όπως ο καιρός, η οικονομική κατάσταση, και τα επίπεδα κινήτρων, κάτι που δεν μπορεί να αποδείξει επιστημονικά ότι αυτή η ημέρα είναι η πιο θλιβερή.
  • Δεν υπάρχουν επιστημονικές μελέτες: Καμία έγκυρη έρευνα δεν υποστηρίζει την ύπαρξη της Blue Monday.
  • Ψυχολογία και κατάθλιψη: Τα συναισθήματα λύπης ή κατάθλιψης δεν μπορούν να καθοριστούν από μία συγκεκριμένη ημέρα. Οι ψυχικές ασθένειες είναι σύνθετες και επηρεάζονται από πολλούς παράγοντες, όχι από την ημερολογιακή συγκυρία.

Γιατί συνεχίζει να συζητιέται

Παρά την έλλειψη επιστημονικότητας, η Blue Monday έχει γίνει δημοφιλές θέμα συζήτησης:

  • Μάρκετινγκ: Εταιρείες χρησιμοποιούν την ιδέα για προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών.
  • Ευαισθητοποίηση: Ορισμένοι οργανισμοί την αξιοποιούν για να ανοίξουν τον διάλογο σχετικά με την ψυχική υγεία.

Η σημασία της

Παρά την αμφιλεγόμενη προέλευσή της, η Blue Monday έχει αναδείξει τη σημασία της ψυχικής υγείας, ενθαρρύνοντας συζητήσεις για την κατάθλιψη και την ευημερία, ειδικά τον Ιανουάριο, έναν μήνα που πολλοί βιώνουν ως απαιτητικό.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα