Θεμιστοκλέους στο NEWS 24/7: Για ποιους λόγους οι πολίτες θα πηγαίνουν στον Προσωπικό Γιατρό

Θεμιστοκλέους στο NEWS 24/7: Για ποιους λόγους οι πολίτες θα πηγαίνουν στον Προσωπικό Γιατρό
Γενικός Γραμματέας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους Despoina Drapanioti

Τα οφέλη που θα έχουν οι πολίτες από τον Προσωπικό Γιατρό, πώς θα διευκολύνει την πρόσβασή τους στις άλλες δομές υγείας και τις διαγνωστικές εξετάσεις, τον ρόλο του στην πρόληψη και όλες τις πτυχές του νέου θεσμού, περιγράφει σε συνέντευξή του στο NEWS 24/7 o Γενικός Γραμματέας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους.

Γιατί η Κυβέρνηση αποφάσισε να θέσει σε λειτουργία, ίσως εσπευσμένα, ακόμη μία υπηρεσία Δημόσιας Υγείας; Ο Προσωπικός Γιατρός θα κλείνει τις πόρτες για την ελεύθερη είσοδό μας στα νοσοκομεία και σε ειδικούς γιατρούς, όπως γυναικολόγους και διαβητολόγους; Σε ποιες περιπτώσεις θα πρέπει να πληρώνουμε τον προσωπικό γιατρό; Γιατί να υπάρχει πρόβλεψη για ποινές, αφού το σύστημα περιγράφεται από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας ως «μαγνήτης έλξης για την πρόληψη και όχι μόνο, των πολιτών»;

Σε συνέντευξή του στο NEWS 24/7 o Μάριος Θεμιστοκλέους, Γενικός Γραμματέας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας του υπουργείου Υγείας, εξηγεί τα πάντα για τη λειτουργία του νέου θεσμού και αναλύει τους λόγους για τους οποίους θα πρέπει να τον αγκαλιάσουν πολίτες και γιατροί.

Κύριε Θεμιστοκλέους, μήπως ήταν λίγο εσπευσμένη η δημιουργία του θεσμού του Προσωπικού Γιατρού και ένα ακόμα προεκλογικό στοίχημα για την Κυβέρνηση της ΝΔ;

Ο Προσωπικός Γιατρός δεν είναι σημερινό δημιούργημα. Είναι ένας θεσμός που συζητιέται στη χώρα μας περισσότερα από τριάντα χρόνια, είτε ως οικογενειακός γιατρός, είτε με άλλες ονομασίες.

Όλες αυτές οι συζητήσεις για τον θεσμό οδήγησαν στην πρώτη ψήφιση νόμου στη Βουλή το 2014 επί συγκυβέρνησης ΠΑΣΟΚ-ΝΔ. Παρά την ψήφιση όμως δεν εφαρμόστηκε στην πράξη. Το επόμενο βήμα έγινε το 2018 επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ που αν και έγιναν κάποιες εγγραφές πολιτών, το ενδιαφέρον ήταν πολύ μικρό και έτσι ούτε αυτή η προσπάθεια στέφθηκε με επιτυχία.

Αυτά καταδεικνύουν ότι όλες σχεδόν οι πολιτικές δυνάμεις έχουν συμφωνήσει στο θεσμό και οι διαφωνίες περιορίζονται σε δευτερευούσης σημασίας θέματα. Άρα μία προσπάθεια τριάντα ετών δε μπορεί να χαρακτηριστεί εσπευσμένη.

Τι έχει αλλάξει σε αυτή τη φάση και βλέπουμε σχεδόν το ίδιο πρόγραμμα που προώθησαν διαφορετικά κόμματα να ξεκινά τη λειτουργία του;

Καταρχήν βρισκόμαστε σε μία άλλη, νέα εποχή. Είμαστε τρία χρόνια από την έναρξη της πανδημίας, οι πολίτες είναι πιο ευαισθητοποιημένοι σε θέματα υγείας, είμαστε πιο έμπειροι και χρησιμοποιούμε τεχνολογία και τεχνογνωσία που αποκτήσαμε από την πανδημία.

Επίσης είναι σημαντικό ότι δεν ξηλώσαμε ότι επιτεύχθηκε τα προηγούμενα χρόνια αλλά αλλάξαμε και επανασχεδιάσαμε ότι αποτελούσε τροχοπέδη. Έτσι βρισκόμαστε σήμερα, μερικούς μόνο μήνες από την έναρξη της εφαρμογής του θεσμού, να έχουν εγγραφεί σε Προσωπικό Ιατρό 4,7 εκατομμύρια πολίτες, το 53% του πληθυσμού και το πιο σημαντικό το 70% των πολιτών άνω των 70 ετών.

Υπάρχουν πολίτες, κυρίως στην Αττική, που ο προσωπικός τους γιατρός είναι χιλιόμετρα μακριά από το σπίτι τους. Πώς μπορούμε να μιλάμε για εφαρμογή του θεσμού;

Παρά τον σημαντικά αυξημένο αριθμό πολιτών που έχουν εγγραφεί έχουμε να αντιμετωπίσουμε προβλήματα όπως αυτό που αναφέρατε.

Αυτό συμβαίνει γιατί στην Αττική και σε κάποιες άλλες περιοχές της χώρας δεν επαρκεί ο αριθμός των ιατρών. Λαμβάνουμε μέτρα έτσι ώστε να αυξηθούν οι ιατροί που συμμετέχουν στο θεσμό.

Μία τόσο μεγάλη προσπάθεια καταλαβαίνετε ότι απαιτεί χρόνο έτσι ώστε τέτοιου είδους προβλήματα να αντιμετωπιστούν.

Άρα είστε ικανοποιημένος από την εξέλιξη του προγράμματος;

Στην παρούσα φάση έχουμε πετύχει συγκεκριμένα ορόσημα, όπως είναι ο αριθμός των πολιτών που έχουν ήδη εγγραφεί σε Προσωπικό Ιατρό. Επίσης είναι εξαιρετικά σημαντικός ο αριθμός των ραντεβού που έχουμε δημιουργήσει. Θυμάστε τις αναμονές για να κλείσει κάποιος ραντεβού με παθολόγο ή γενικό ιατρό; Έχουμε δημιουργήσει περισσότερα από 1,3 εκ. διαθέσιμα ραντεβού και στη συντριπτική πλειοψηφία των Προσωπικών Ιατρών δεν υπάρχει αναμονή για ραντεβού.

Αφού ως χώρα έχουμε τους περισσότερους γιατρούς ανά κάτοικο, που «κολλάει» το σύστημα με την εγγραφή των γιατρών; Οι γιατροί γιατί διαμαρτύρονται ότι δεν είναι καλές οι αμοιβές και συγκρίνουν τα ποσά με αυτά που λαμβάνουν οι συνάδελφοί τους στην Κύπρο;

Έχουμε τριπλασιάσει τις αμοιβές των γιατρών σε σχέση με το παρελθόν και ένας Προσωπικός Γιατρός μπορεί να φτάσει και τα 90.000 € ετησίως.

Η μη ικανοποιητική συμμετοχή των γιατρών κυρίως στην Αττική οφείλεται σε διάφορους παράγοντες. Ένας από αυτούς, πέραν του οικονομικού, είναι ότι χρειάζεται χρόνος για να αφομοιωθούν οι αλλαγές τόσο από τους γιατρούς όσο και από τους πολίτες.

Τι ακριβώς θα κάνει ο πολίτης στον Προσωπικό Γιατρό; Γιατί να πάει;

Ο θεσμός του Προσωπικού Ιατρού είναι μία επιπλέον δωρεάν παροχή Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας προς τον πολίτη. Είναι αυτό που λείπει από το σύστημά υγείας της χώρας μας, η σωστή πρώτη επαφή του πολίτη με το αυτό.

Ο Προσωπικός Γιατρός θα είναι ο σύμβουλος υγείας κάθε πολίτη. Θα γνωρίζει το ιστορικό του και θα είναι υπεύθυνος να δημιουργεί και να ενημερώνει τον ατομικό ηλεκτρονικό φάκελο υγείας του πολίτη.

Θα του παρέχει ολοκληρωμένη φροντίδα με σκοπό την πρόληψη, την αγωγή υγείας, τη διάγνωση και τη θεραπεία. Για παράδειγμα ένας χρόνια καπνιστής θα ενημερώνεται για προγράμματα διακοπής καπνίσματος, παχύσαρκα άτομα για τη σημασία της υιοθέτησης ενός υγιεινού τρόπου ζωής κ.α.

Όταν χρειάζεται θα τον παραπέμπει σε εξειδικευμένους γιατρούς, θα τον ενημερώνει για τις εξετάσεις που πρέπει να κάνει και θα τον κατευθύνει εντός του Εθνικού Συστήματος Υγείας μειώνοντας έτσι την ταλαιπωρία και εξασφαλίζοντας τη συνεχή φροντίδα.

Δηλαδή ο προσωπικό γιατρός θα παρέχει πρωτίστως υπηρεσίες αγωγής υγείας και πρόληψης…

Ο Προσωπικός Γιατρός όπως σας έχω ήδη αναφέρει θα προσφέρει ένα πλήρες πακέτο, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στις υπηρεσίες αγωγής υγείας και πρόληψης.

Πιστεύω πως όλοι θα συμφωνήσουμε ότι στη χώρα μας και η πρόληψη και η αγωγή υγείας δεν παρέχονται οργανωμένα και αυτό επιβεβαιώνεται και από τη σύγκριση της χώρας μας με άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Άρα αυτό που έχει ακουστεί ότι θα είναι gatekeeper για τα νοσοκομεία, ώστε να μην επιτρέπεται να μπούμε χωρίς την άδειά του δεν ισχύει;

Όχι δεν ισχύει. Αυτό δεν υπήρξε ποτέ στον σχεδιασμό μας. Όταν ο θεσμός λειτουργήσει στη πλήρη του εφαρμογή, τα νοσοκομεία θα αποσυμφορηθούν αφού ο πολίτης δε θα τρέχει στο νοσοκομείο αν δεν υπάρχει λόγος αλλά μόνο όταν πραγματικά το χρειάζεται σύμφωνα με την καθοδήγηση του γιατρού του, χωρίς φυσικά να απαγορεύεται η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στα νοσοκομεία.

Πώς θα έχει ρόλο σε νόσους που δεν θα μπορεί να χειριστεί ο πολίτης, ο ίδιος ο Προσωπικός Γιατρός;

Ο Προσωπικός Γιατρός όπως ανέφερα θα αποτελεί την πρώτη επαφή του πολίτη με το σύστημα υγείας. Όταν ο ίδιος το κρίνει απαραίτητο θα τον παραπέμπει σε γιατρό ειδικότητας.

Όλα αυτά θα γίνονται ψηφιακά ή με το τηλέφωνο;

Στόχος μας είναι η πλειοψηφία των πολιτών να αποκτήσει μέσω του Προσωπικού Ιατρού συμπληρωμένο και ενημερωμένο ψηφιακό φάκελο υγείας στον οποίο θα έχει πρόσβαση και ο γιατρός του νοσοκομείου και οποιοσδήποτε άλλος ιδιώτης ιατρός που παρακολουθεί τον πολίτη, οπότε σταδιακά θα μπορεί να λαμβάνει ψηφιακές υπηρεσίες όλο και περισσότερο.

Άρα δεν θα βλέπουμε σε μερικά χρόνια την εικόνα με τους ασθενείς και την τσάντα με τις εξετάσεις στο χέρι μέσα στα νοσοκομεία; Πόσο άμεσα δηλαδή θα δούμε τέτοιες εικόνες;

Η χώρα μας έχει κάνει ψηφιακά άλματα τα τελευταία χρόνια και ειδικά στον τομέα της υγείας. Πιστεύω πως πολύ σύντομα δε θα έχουμε τέτοιου είδους εικόνες. Αυτά όμως δε γίνονται με ένα μαγικό ραβδάκι από τη μία μέρα στην άλλη. Απαιτείται χρόνος. Υπομονή και επιμονή για να προσαρμοστούμε στις ψηφιακές επιταγές της νέας εποχής και να αποκτήσουμε όλοι μία νέα αντιμετώπισή στα θέματα υγείας.

Αφού ο θεσμός είναι τόσο καλός, γιατί να υπάρχουν ποινές προς τους πολίτες και να φαίνεται σαν κάτι επιτακτικό και υποχρεωτικό ή πολιτικό στοίχημα;

Αρχικά θα ήθελα να διευκρινίσω ότι δεν υπάρχει περίπτωση να επιβληθεί καμία ποινή μέχρι να καλυφθεί πλήρως με γιατρούς όλος ο πληθυσμός, σε όλες τις περιοχές. Δηλαδή αυτός που μένει Παγκράτι, να βρίσκει γιατρό στο Παγκράτι και όχι στην Ελευσίνα.

Στο γιατί υπάρχουν αντικίνητρα για τον θεσμό, θα ήθελα να πω ότι αυτό είναι μια απαραίτητη πρακτική που εφαρμόζεται σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στις περισσότερες πολύ πιο αυστηρά. Στη Βρετανία για παράδειγμα αν επιχειρήσει κάποιος να πάει σε νοσοκομείο, χωρίς να περάσει πρώτα από τον Προσωπικό του Ιατρό, δε θα τα καταφέρει. Σε άλλες χώρες αν δεν περάσει κάποιος, πρώτα από τον Προσωπικό του Ιατρό, δεν αποζημιώνεται για κανένα νοσήλιο ή φάρμακο.

Όπως καταλαβαίνω, οι ποινές θα αναβληθούν πολλά τετράμηνα ακόμα, μέχρι να ολοκληρωθεί ο θεσμός. Ποιες είναι οι ποινές που θα ισχύσουν;

Εάν πετύχουμε τον απαραίτητο αριθμό ιατρών και ικανοποιητική εγγραφή πολιτών δε θα είναι απαραίτητες οι ποινές και τα αντικίνητρα.

Γιατί σήμερα είναι εγγεγραμμένοι περισσότεροι άνθρωποι μεγάλης ηλικίας και όχι τα παιδιά και τα εγγόνια τους;

Γιατί οι άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας χρησιμοποιούν περισσότερο τις υπηρεσίες υγείας αφού έχουν περισσότερα προβλήματα υγείας και χρειάζονται τον Προσωπικό τους Ιατρό. Για αυτό και βλέπουμε ότι σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα πάνω από το 70% των πολιτών άνω των 70 ετών γράφτηκαν σε Προσωπικό Ιατρό. Αυτό συμβαίνει σε όλες τις χώρες παγκοσμίως που έχουν παρόμοια συστήματα.

Πιστεύω ότι σταδιακά με την εφαρμογή του θεσμού θα αρχίσουν να φαίνονται τα οφέλη στους πολίτες, οι νεότεροι θα καταλάβουν την αξία του Προσωπικού Ιατρού και θα σπεύσουν να εγγραφούν.

Θα εξυπηρετεί επείγοντα περιστατικά ο Προσωπικός Γιατρός;

Ναι. Το επόμενο χρονικό διάστημα θα αναπτυχθεί ένα σύστημα που θα μπορεί να κλείνει κάποιος ραντεβού με τον Προσωπικό του Ιατρό εάν προκύψει ένα επείγον πρόβλημα. Θα δεσμεύουμε δηλαδή στο σύστημα ορισμένα ραντεβού και για επείγοντα.

Ένας διαβητικός που βλέπει τον γιατρό του μια φορά το εξάμηνο, τι θα κάνει;

Θα συνεχίσει να βλέπει τον γιατρό του κανονικά. Σε καμία περίπτωση δε διαταράσσονται οι σχέσεις με τον γιατρό του.

Ο Προσωπικός Γιατρός είναι μία επιπρόσθετη παροχή στον πολίτη και είναι δική του επιλογή εάν θα τη χρησιμοποιήσει.

Σε ποιες περιπτώσεις θα πληρώνουμε από την τσέπη μας και πόσο τον προσωπικό γιατρό;

Μόνο όταν πηγαίνει για επίσκεψη στο σπίτι και αυτό θα καθορίζεται μεταξύ του γιατρού και του ασθενή. Εδώ θα ήθελα να αναφέρω ότι στην ιστοσελίδα prosopikos.gov.gr έχουμε αναρτήσει όλες τις λεπτομέρειες για τη λειτουργία του θεσμού.

Πόσο συχνά μπορούμε να αλλάζουμε προσωπικό γιατρό;

Κανονικά μία φορά το εξάμηνο. Στην παρούσα φάση όμως επειδή προστίθενται συνεχώς γιατροί σε διάφορες περιοχές, το σύστημα επιτρέπει συχνότερα αλλαγή.

Αν γιατρός ζητήσει χρήματα από πολίτη ή υπάρχει δυσαρέσκεια για μη τήρηση του ραντεβού κ.λπ., θα μπορεί να κάνει κάτι;

Αν ο πολίτης δεν είναι ευχαριστημένος μπορεί να αλλάξει Προσωπικό Ιατρό. Έτσι δημιουργούμε ένα ορθολογικό σύστημα αξιολόγησης των γιατρών οι οποίοι θα πρέπει να καταβάλλουν κάθε προσπάθεια για «κρατήσουν» τους πολίτες.

Επίσης στη φάση αυτή ενισχύουμε το ηλεκτρονικό σύστημα της κεντρικής υπηρεσίας του Υπουργείου Υγείας ώστε οι πολίτες να απευθύνονται εκεί για οποιοδήποτε πρόβλημα προκύπτει σε σχέση με τον Προσωπικό τους Ιατρό και να διευθετείται άμεσα.

Οι ανασφάλιστοι θα μπορούν να εγγραφούν;

Ναι, φυσικά, εγγράφονται στις δημόσιες δομές, δηλαδή στους Προσωπικούς Ιατρούς που υπάρχουν στα Κέντρα Υγείας. Εάν καλυφθούν όλες οι θέσεις, τότε θα μπορούν να εγγραφούν και σε ιδιώτη άρα έτσι καλύπτονται και οι ανασφάλιστοι.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα